7-Eleven vil levere mad i provinsen
-
Efter to måneders test i København leverer Reitans conveniencekæde nu også varer ud af butikken i Aalborg og Aarhus – og flere butikker kommer til
En håndfuld 7-Eleven-butikker har siden 1. december tilbudt levering af varer i København - blandt andet til de mange forbrugere, som corona-pandemien har tvunget til at arbejde hjemme.
- Vi er ude over testfasen, hvor vi afprøvede det praktiske og teknikken samt kundernes interesse for at bruge denne service. Nu er vi i ”læringsfasen”, og det går rigtig godt. Der er mere salg i det, end vi havde forventet, hvilket givetvis også skyldes corona-situationen, siger adm. direktør Jesper Østergaard fra Reitan Convenience, der driver 7-Eleven i Danmark.
- Med nu i alt otte butikker har vi stadig relativt få butikker med på konceptet. Men de butikker, der er med, dækker et stort område. Det er bedre med stor volumen per butik i få butikker end at sprede salget ud over mange. Bestillingerne spreder sig til gengæld over hele dagen fra morgenmad til aftensnack, siger Jesper Østergaard.
Han havde ventet flest leveringer i aftentimerne.
- Men det er ret godt fordelt over hele dagen, som vi havde håbet på, siger direktøren.
I sidste uge kom Aalborg og Århus med på leveringen, og næste by kan blive Odense. I marts skal flere butikker være med i Storkøbenhavn.
Arbejder på et virksomhedskoncept
7-Eleven tilbyder i øjeblikket godt 300 varenumre til levering. De dækker de for kæden mest væsentlige kategorier som mad, bagværk, drikkevarer, konfekture og snacks.
- Det, vi sælger mest af, er ikke overraskende mad, bageri og drikkevarer. Typisk produkter som forbruges med det samme. Den første levering er gratis – derefter koster en levering minimum 49 kr. - afhængigt af afstanden til kunden, siger Jesper Østergaard.
- Vi vil gerne levere, hvor der er efterspørgsel. Grundlæggende er vores begrænsning i øjeblikket vores sortiment i butikken, da vi jo ikke opererer med en ”dark store” eller et isoleret varelager, men benytter butikkens sortiment, siger direktøren.
Kæden har også oplevet efterspørgsel fra virksomheder.
- Konceptuelt er vi, hvor vi gerne vil være. Næste skridt er at tilbyde et koncept, der er mere rettet mod virksomheder. Vi har allerede en del virksomheder som bestiller i dag. Men vi tror, vi kan gøre mere her, siger Jesper Østergaard.