7-Eleven vil holde fast i markedet med Shells afløser
Selskabet bag de danske 7-Eleven butikker - Reitan Convenience Denmark A/S – ser optimistisk på fremtiden, efter at det for nylig kom frem, at den irsk ejede energivirksomhed DCC Holding A/S har købt sig ind på det danske detailmarked ved at overtage en stor del af de danske Shell stationer.
Adm. direktør Jesper Østergaard, Reitan Convenience Denmark, tror på, at de nuværende 60 7-Eleven stationer på Shell stationer i det nye samarbejde med DCC Holding vil overleve i de kommende år, også selv om nettet af servicestationer i Danmark må forventes at tynde ud.
- Når nu Shell valgte at trække sig fra Danmark, så synes vi, at denne her løsning er god, og vi er glade for, at DCC har valgt at fortsætte med Shell brandet, så vi ikke skal ud og skifte skiltning. Vi tror, at DCC bliver en rigtig god samarbejdspartner for os, for de har rigtig meget fokus på kunden, som vi også har det, siger Jesper Østergaard.
På forhånd ønskede Reitan Convenience i forbindelse med Shells exit fra det danske marked så få ændringer som muligt for servicestationerne med 7-Eleven butikker. Det ønske er blevet opfyldt med DCC Holding som ny ejer.
- Vi havde en aftale gældende til 2018 med Shell i Danmark, at Shell skulle levere brændstof til vores tanke, og servicestationerne hed Shell på forpladsen. Nu træder DCC i stedet ind og overtager den forsyningsaftale. Vi ejer selv vores stationer, og vores stationer er ikke solgt, forklarer han.
For mange stationer
Umiddelbart har Jesper Østergaard ingen planer om hverken at lukke eller åbne flere servicestationer med 7-Eleven butikker, men måske kunne han godt forestille sig flere af slagsen på den lange bane.
Han peger på, at der i dag er alt er for mange servicestationer i Danmark og sammenligner med Sverige, hvor der i gennemsnit per servicestation bliver solgt dobbelt så mange liter brændstof.
- Der kommer sikkert en form for konsolidering i Danmark. De seneste fem år er mange stationer jo blevet afviklet og lukket, og rigtig mange med butik er blevet til automatstationer. De næste fem år vil der nok også blive færre stationer, end der er i dag, siger Jesper Østergaard.
Jesper Østergaard forventer dog, at lukningerne vil gå uden om servicestationerne med 7-Eleven købmænd.
- Vi har lige lukket to servicestationer her i starten af året, som vi havde haft tanke om at lukke i lang tid, fordi de ikke kørte specielt godt. Den ene var i Thisted, hvor der ikke var et marked for vores type forretning, og den anden var i Korsør, hvor vi havde to stationer, og det gav ikke mening i så lille en by. Men derudover så har vi ikke nogen planer om at afvikle nogen af vores stationer, siger Jesper Østergaard.
- Umiddelbart er vi ikke i samtale om, at vi skal have flere eller færre stationer. Men vi overvejer da hele tiden som 7-Eleven, om der er områder, hvor vi ikke har god nok dækning, hvor vi skal åbne en butik, uanset om det er på togstationer servicestationer eller i byerne, siger han.
- Jeg tror ikke, vi kommer til at åbne en hel masse, men jeg kunne sagtens forestille mig, at der vil blive nogle få åbninger i løbet af de kommende år, siger Jesper Østergaard.
Sådan fortsætter Shell
Shell underskrev i marts 2015 en aftale om salg af sine 315 tankstationer i Danmark og øvrige aktiviteter med salg af brændstoffer til industri, erhvervskunder og fly. Shell ønskede at trække sig fra det danske marked efter en række år med underskud.
Køberen var Statoils ejer canadiske Aliementation Couche-Tard, der dog som forventet af konkurrencemyndighederne siden blev pålagt at sælge nogle af stationerne fra.
Det har givet den irsk ejede energivirksomhed DCC Holding A/S mulighed for at komme ind på det danske detailmarked. I forvejen er selskabet aktivt i Danmark gennem salgsselskabet DCC Energi, der sælger og markedsfører energiprodukter som fyringsolie, diesel, smøremidler, naturgas, el, kul og træpiller.
Parterne i handelen offentliggjorde før påske, at DCC Holding fra Statoil overtager i alt danske 205 stationer, der vil blive drevet videre under Shell-navnet. Det drejer sig om 24 Statoil, Ingo og 1-2-3 stationer samt 181 Shell og Shell Express-stationer.