7-Eleven sigter efter 60 nye butikker

Reitan 29. aug 2018 -
This describes the image
7-Elevens deli-koncept giver mulighed for nye placeringer i små butikker på omkring 3 kvm. siger Jesper Østergaard, adm. direktør i 7-Eleven. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

2018 har indtil videre budt på få nyåbninger i 7-Eleven. Kun to nye butikker er det blevet til, mens en tredje åbner op indenfor de kommende to måneder.

Inden året er omme håber Reitan Convenience Denmarks adm. direktør Jesper Østergaard på en fjerde, men det er stadigvæk under de forventninger, der er til nyåbninger i conveniencekæden.

Han forklarer de få butiksåbninger med, at det er blevet sværere at finde egnede beliggenheder, som er gode nok til 7-Eleven.

Det er nu heller ikke fordi, der ikke er en klar ambition om flere 7-Eleven i især de større danske byer.

- Hvis vi ser længere frem - over fem år - så vil jeg tro, at vi kan øge vores butiksnet fra ca. 180 i dag til et sted mellem 225 og 240 butikker, siger Jesper Østergaard.

Ifølge 7-Eleven-direktøren vil der komme flere traditionelle 7-Eleven-butikker, som dem kæden har åbnet de sidste tre-fire år, men kæden er også i fuld gang med at opgradere konceptet for "Deli by 7-Eleven".

Pt. driver 7-Eleven fem små deli-butikker på blandt andet Hovedbanegården og Vesterport Station i København samt i Københavns Lufthavn, som har fokus på mad, bageri samt kolde og varme drikke og som fungerer som en café.

- Styrken ved at have to koncepter er, at vi har svært ved at få vores traditionelle 7-Eleven koncept til at fungere, hvis vi ikke mindst har 150 kvm. Tit bliver vi jo tilbudt fantastisk gode beliggenheder på kun 30 kvm. Der kan vi godt drive vores deli-koncept, og derfor giver det os også flere muligheder for at lave nyetableringer i fremtiden, siger Jesper Østergaard.

Resultat som i 2017

Sidste år oplevede 7-Eleven et fald i omsætningen på 100 mio. kr. til 2,1 mia. kr. Det blev også til et mindre dyk i overskuddet på 2,5 mio. kr., der landede på 35 mio. kr. efter skat.

7-Elevens adm. direktør forklarer blandt andet sidste års fald i omsætningen med, at der var en række franchisebutikker drevet af DSB Kort&Godt, der blev lukket.

- I 2018 regner vi med, at vi på omsætning og indtjening ca. ender som i 2017, og det skjuler så igen, at vi like-for-like har en pæn vækst, men at der bliver lukket lidt flere butikker, end vi åbner. Vi åbner nye butikker på det, vi kalder City 7-Eleven, men vi afvikler nogle butikker på togstationer, og det er det, der gør sig gældende for prognosen.

- På sigt bliver den samlende forretning sundere. Det er en helt naturlig udvikling, at vi åbner nye butikker på gode beliggenheder, og at vi får afviklet dem, der går dårligt, siger Jesper Østergaard.

Opdateret 10. nov 2020