7-Eleven leverer sit hidtil bedste resultat

Reitan 28. apr 2016 -
This describes the image
Adm. dir. i Reitan Convenience, Jesper Østergaard, fortæller, at de sundere alternativer i kædens butikker er den kategori, der vokser mest. Foto: Helle-Karin Helstrand

Efter en årrække med røde tal på bundlinjen og pengetilførsler fra moderselskabet Reitan i Norge lykkedes det i 2014 for 7-Eleven at skabe et lille overskud på knap to mio. kroner.

I 2015 er resultatet øget til 14,5 mio. kroner efter skat, og samtidig har selskabet tilbagebetalt gælden til Reitan i Norge og er nu gældfrit.

Omsætningen (like for like) steg med 0,3 pct. og endte på 2,2 mia. kroner uden brændstof og billetter. Egenkapitalen lå ved årsskiftet på 137,4 mio. kroner og forrentningen af egenkapitalen er steget fra 1,5 pct. i 2014 til 11,1 pct. i 2015.

- Det var ikke kun et rekordår for Reitan Convenience - det var også et rekord år for vore købmænd, som slog tidligere års rekord på gennemsnitlig indtjening per købmand, siger en tilfreds adm. dir. i Reitan Convenience, der driver 7-Eleven i Danmark, Jesper Østergaard.

- I forhold til, at det er et ganske krævende marked, vi opererer på, er vi tilfredse med resultatet for 2015, men det er klart, at vi forventer noget større resultater i årene som kommer. Vi har haft en fornuftig udvikling i det meste af landet. Det går dog bedst i butikker, som ligger i trafikknudepunkter som lufthavnen, de store togstationer og de store servicestationer – eksempelvis på motorvejsnettet, siger Jesper Østergaard.

Forventer vækst på 2 pct.

Kæden øger hvert år sin markedsandel og ligger efter en stigning det seneste år på 0,7 procentpoint på 31,7 pct. af markedet. Dette til trods for, at kæden har reduceret antallet af butikker fra 189 til 186 butikker fra 2014 til 2015.

- Vi har størst vækst på vore kerneområder – mad, bageri og varme/kolde drikke – og især på de sunde alternativer som salater, ingefærshots, friskpressede juice, sundere sandwich og palæobarer. Næsten alt, vi introducerer, af sundere løsninger tager kunden til sig. Til gengæld sælger vi færre varer i store pakninger som eksempelvis 24 styk øl eller halvanden liter sodavand, siger Jesper Østergaard.

Hans forventninger til næste år er en like for like-vækst på 2 pct., han afviser da heller ikke, at kæden åbner nye butikker – eksempelvis som satellit-butikker.

I Københavns Lufthavn har 7-Eleven i dag fire butikker – de to er ”deli-butikker”, der med fokus på mad og drikke kun har en mindre del af kædens sortiment.

- Jeg forventer, at vi i den kommende tid vil udvikle vores deli-butik-koncept, så det bliver en Express, og så vil vi nok åbne flere af dem i lokaler, som vi tidligere har opfattet som for små til 7-Eleven. De vil være satellitter til andre butikker, siger Jesper Østergaard.

Kæden har i dag en butik på Rigshospitalet og Jesper Østergaard satser på, at flere kan komme til på store hospitaler.

Opdateret 10. nov 2020