7-Eleven kæmper med leverancer i dele af Vestdanmark
En stor del af 7-Eleven- kædens ca. 180 butikker får i dag leverancer seks dage om ugen. Flere 7-Eleven i Jylland, f.eks. i Aarhus-området, får dog kun leveringer to-tre dage om ugen. Dermed risikerer butikkerne, at kunder må gå forgæves med tabt omsætning til følge.
Jesper Østergaard, adm. direktør i Reitan Convenience Denmark, der er selskabet bag 7-Eleven-kæden herhjemme, fortæller, at kæden for to år siden introducerede leverancer seks dage om ugen i 80 pct. af butiksnettet.
Af forskellige årsager, som han ikke ønsker at uddybe nærmere, har der været butikker, som siden er blevet pillet ud af den daglige distribution midlertidigt.
- I Storkøbenhavn får butikkerne levering seks dage om ugen og i lufthavnen syv dage om ugen, men vi kæmper lidt med distributionsudfordringer i dele af Jylland. Hvis vi skal lykkedes med at have friske varer i butikkerne og undgå udsolgtsituationer, så skal vi ud til butikkerne seks dage om ugen, siger Jesper Østergaard. '
Leverancedage skal op
Han fortæller, at leverancer to til tre dage om ugen bestemt ikke er godt nok.
- Hvis vi skal blive en destination for mad, både sundere alternativer men også alt andet, så nytter det ikke noget, at butikkerne kun får leverancer to til tre dage om ugen. Med mindre man er en helt lille butik, f.eks. helt ovre i det vestjyske hvor der ikke bor særligt mange mennesker, så skal butikken have leverancer seks dage om ugen. Ellers kan vi ikke sikre, at den varer, kunden ønsker at købe også er på hylden, siger Jesper Østergaard.
Jesper Østergaard fortæller, at 7-Eleven arbejder på at løse de midlertidige distributionsudfordringer for at få leverancerne op på det sædvanlige niveau. Det er Rema 1000 Danmarks datterselskab Reitan Distribution, der står for distributionen til 7-Elevens butikker.