7-Eleven flerdobler sit overskud
Som firstmover tager man en chance. Nogle gange går det skidt – andre gange godt.
For 7-Eleven, der har haft Jesper Østergaard i spidsen de seneste 10 år, må det siges at være gået rigtigt godt.
I regnskabet for 2016 står der nu 38 mio. kr. på bundlinjen, og selv om det ikke er et kæm-pe overskud ud af en omsætning på 2,2 mia. kr., går det den rigtige vej i forhold til et overskud efter skat på 14,5 mio. kr. i 2015.
- Det er naturligvis helt forrygende – og jeg er stolt af mine købmænd og medarbejderne på servicekontoret, siger Jesper Østergaard.
Omsætningen ligger nogenlunde status quo på 2,2 mia. kr., til trods for kæden det seneste år både har åbnet og lukket butikker. 7-Eleven havde ved udgangen af 2016 187 butikker – mod 189 ved udgangen af 2015.
Kæden præsterede en ”like for like”-vækst på 1,4 pct. mens Danmarks Statistik kan for-tælle, at omsætningen for ”købmænd og døgnkiosker” gik tilbage med godt 5 pct. i 2016.
”Like for like”-væksten i 7-Eleven er dog lidt mindre end de 2 pct., som Jesper Østergaard sidste år sagde, at han for-ventede i 2016.
- Men vi har en stor vækst i de væsentligste kategorier som mad og drikkevarer på henholdsvis 12,4 pct. og 4,6 pct., siger han.
En generel øget avance, det øgede fokus på mad, der har en høj bruttoavance, betyder sammen med en række andre faktorer, at købmændene for første gang runder en gennem-snitsindtjening på 1 mio. kr.
Fra aviser til hamp
Og det er netop convenienceprodukterne, der har reddet 7-Eleven. Kæden tog springet og kastede sig i 2012, da den liberaliserede lukkelov kunne have bremset 7-Elevens udvikling i Danmark, ud i nye varegrupper: Sunde føde- og drikkevarer til folk på farten.
Og selv om en del af varerne med ingefærshots og palæomad i begyndelsen ikke lignede det, som flertallet var vant til at spise på farten, lykkes det for 7-Eleven hele tiden af putte nye og anderledes varer ind i sortimentet med succes – senest er der kommet hamp-produkter i madmontren.
Det er da også mad og drikke, som 7-Eleven satser på i år. Kæden åbnede i foråret en Deli by 7-Eleven på Vesterport Station. Det var kædens fjerde Deli-butik, der ikke har normale kioskvarer på hylderne.
- Den primære årsag er, at vi ønsker at kunne operere med to koncepter, så vi ikke er helt så fastlåste på krav til nye lokalers minimums størrelse. Med det nye Deli-koncept kan vi klare os med på ganske få kvm., siger Jesper Østergaard, der forventer, at der skal åbnes flere Deli-butikker.
Det primære fokus vil i år fortsat være på positionering og vækst inden for de tre primære fokusområder mad, bageri og varme/kolde drikkevarer. Derudover satser Jesper Østergaard på at øge overskuddet.