7-Eleven-direktør: Frostmad kan komme ind i varmen igen
Conveniencebranchen er som resten af dagligvarehandlen under pres, og kun de stærkeste overlever.
Det forhindrer ikke adm. direktør i Reitan Convenience, Jesper Østergaard, i at varsle åbning af op mod 50 7-Eleven butikker inden 2025. Det er mindst otte om året.
Selskabet lukkede hele 11 7-Eleven-butikker sidste år; men kom alligevel ud med et rekordstort overskud på tæt på 50 mio. kr.
- Det er de omsætningsmæssigt mindste butikker, vi lukker. En conveniencebutik er løntung, og med de relativt høje lønninger, vi har i Danmark, skal der nogle kunder gennem en butik, hvis den skal være rentabel. Vores største butikker ligger til gengæld med omsætningsindeks på mellem 138 og 140 pct., siger Jesper Østergaard.
Kæden åbnede i 2018 to butikker. Om kort tid åbner en ny butik i Carlsberg Byen, og der er yderligere seks-syv butikker på bedding – hovedsageligt i hovedstadsområdet.
International inspiration
Inspireret af Japan 7-Eleven har butikker i 18 lande, og Jesper Østergaard rejser ofte ud for at se, hvad både kollegerne og konkurrenter i andre lande gør.
Men hvordan ser en 7-Eleven anno 2025 ud?
- 7-Eleven i Japan er stærk på mad. Den er ikke datomærket, for butikkerne får leveret friske varer tre gange om dagen. Senest har butikkerne dog også fået frosne færdigretter. Umiddelbart kan det virke lidt 80’er-agtigt at forestille sig frost i Danmark. Men japanerne gør det for at mindske madspild, som også er et vigtigt parameter i Japan, siger han og lægger ikke skjul på, at han blev fascineret af den frosne mad.
- Jeg udelukker ikke frostmad i danske 7-Eleven. Den kan sagtens være en god kvalitet – ikke mindst hvis man får den frosset ned straks efter produktionen, siger han og tilføjer, at miljø er også et vigtigt parameter for 7-Eleven Danmark.
- På en global 7-Eleven- summit i Tokyo i begyndelsen af april underskrev alle landechefer et dokument som symbol på, at 7-Eleven globalt bakker op om FN’s 17 verdensmål. Hvert land har udvalgt tre af dem, der skal være særlige fokusområder for dem. I Danmark har vi blandt andet fokus på miljø.
- Vi har allerede optimeret butikkerne med blandt andet en autoenergiovervågning, så vores temperaturmålere reagerer på produkternes temperatur og derfor sikrer, at en køler ikke straks går i gang, når en dør åbnes. Det har sparet os for 17 pct. strøm over tre år. Vi arbejder også med emballagen, og vores kaffekrus er af plantebaseret materiale. I 2020 vil vi stille krav til vores leverandører om, at de skal levere i den mest miljøvenlige emballage, siger Jesper Østergaard.
Hurtig ekspedition
I dag er en stor del af maden tilberedt, når den kommer ud i kædens butikker. I fremtiden vil flere produkter skulle færdiggøres i butikken.
- Vi tester en vælg-selv-salat i vores deli-butikker, og den er en større succes, end vi havde turdet håbe på. Kravet fra kunderne vil i stigende grad være, at de selv vil vælge, hvad deres frokost skal. I fremtiden vil den service, vi skal tilbyde kunderne, være mere differentieret, siger Jesper Østergaard.
Han har i både Tyskland, Holland og England oplevet den hurtigere ekspedition som en styrke i conveniencesektoren.
- Nogle kunder har tid til at vente på den valgfrihed, det giver, når maden bliver tilberedt, mens de ser på. For andre er den hurtige ekspedition afgørende. De vil selv kunne tage varerne i butikken og betale med mobilen, så de hurtigt kan komme videre. Det kunne eksempelvis gælde kunder, der skal nå et tog, siger Jesper Østergaard.
Venter på tobakslov
I nogle butikker er der allerede i dag montrer med brød og selvscanningskasser ved siden af kaffen.
- De skal inspirere kunden til at købe kaffe, men de skal også gøre ekspeditionen hurtigere for kunden. Jeg er dog ikke overbevist om, at selvscanning er en del af fremtiden i alle vores butikker, ligesom selvbetjeningskasser ikke er for alle, siger Jesper Østergaard.
- Nogle kunder vil helt sikkert vælge os fra, hvis de skal nå et tog og ser en kø i butikken. Som udgangspunkt vil vi jo helst sikre, at der ikke er kødannelser i kasserne, men de steder, hvor vi har rigtig mange kunder dagligt, og hvor tiden er en knap faktor, da vil det give mening også at tilbyde selvbetjening eller selvscanning. På lidt længere sigt forestiller vi os, at scan & pay med mobilen bliver en vigtig del af løsningen, siger Jesper Østergaard.
Om tobakken er gemt væk i 7-Eleven anno 2025 vil Jesper Østergaard ikke lægge hovedet på blokken for.
- Den er allerede i dag på grund af vores tobaksrobotter mindre synlig i vores butikker. Men mens tobak står for en lille del af salget i dagligvarehandlen, udgør tobak i kiosk- og conveniencesektoren mellem 25 og 45 pct. afhængig af butikkens beliggenhed og størrelse. Det vil derfor være konkurrenceforvridende at fjerne den i nogle butikker. Vi opfordrer i stedet til en politisk løsning fra Christiansborg, så alle spillere i branchen får ens rammevilkår, siger Jesper Østergaard.