7-Eleven Deli tilpasser løbende sortimentet til kunderne
Mængden af kunder, der passerer 7-Eleven på Vesterport Station i hjertet af København, skifter fra det ene øjeblik til det andet. Personalet bag disken i den lille Deli-afdeling skal være parat til at tilfredsstille kundernes ønsker i samme tempo.
- Konkurrencen er benhård i conveniencebranchen – ikke mindst her i Købehavn. Lytter man ikke hele tiden til kunderne, customizing, taber man. Vi præsenterer nye tilbud stort set hver uge – nogle beholder vi, andre ryger ud igen på grund af manglende afsætning. Derudover producerer vi på stedet - og straks - hvis kunden eksempelvis vil have en anden variant af en sandwich. Beder flere kunder om samme type, kan den måske indgå i sortimentet, siger Tania Jacobsen.
[caption id="attachment_73853" align="aligncenter" width="696"] Fra barstolene i 7-Eleven Deli er der udsigt til de mange mennesker, der iler fobi udenfor. Her salgschef Tania Jacobsen.[/caption]
Hun er salgschef og dermed 7-Elevens forlængede arm i de 67 butikker, der har DSB som masterfranchisetager, og det er blandt andet butikken på Vesterport Station.
- Kæden har lige nu i alt fem Deli-butikker. Udover denne ligger der to i lufthavnen og to på Københavns Hovedbanegård. De ligger på tre meget forskellige placeringer, og de mennesker, der kommer i butikkerne, er i forskellige købmodes. Men vi har god mulighed for at differentiere sortimentet i Deli-butikkerne, og det gør vi, siger Tania Jacobsen.
[caption id="attachment_73726" align="aligncenter" width="696"] Butikschef for de to butikker gennem de seneste 13 måneder er 25-årige Jonas Estman, der næsten er født med Reitan-blod i årene. Hans første job var i Rema 1000, hvor hans far var købmand. I dag er flere familiemedlemmer købmænd i 7-Eleven.[/caption]
Hun citerer gerne 7-Elevens stifter Joe Thompson: ”give the customers what they want, when and where they want it” – eller på dansk: giv kunderne, hvad de vil have, når og hvor de vil have det”.
I lufthavnen tilbyder Deli- butikkerne eksempelvis pizzaer, der skal bages færdig, før de serveres for kunderne.
- I lufthavnen skal man alligevel bare vente. Det har man ikke tid til her, når man er på vej til toget, siger hun.
Mælkealternativer i kaffen
Under Vesterport Station stopper hele seks S-togslinjer, hvilket giver en lind strøm af passagerer forbi 7-Eleven. Fra rækken af barstole i Deli-butikken er der udsigt til de mange, der iler forbi udenfor, hvis de da ikke stopper for at vente på bussen, bestille en hotter ved pølsevognen – eller lader sig friste af 7-Elevens tilbud og går ind.
De to butikker, 7-Eleven og 7-Eleven Deli, ligger på hver sin side af gangen i den lille stationsbygning. På den ene side kiosken med det sædvanlige 7-Eleven-sortiment - så som blade, kolde og varme drikke og et udvalg af to go-mad. På den anden side er den knap 30 kvm. store Deli, hvor alle varer er mad eller drikke og derfor findes i en lang køledisk.
Hverdagene er de mest travle, og morgenmaden til at tage med i toget er populær.
- Vi har vores morgenpeak fra 6.30 til 8.30, når mange skal have en kop kaffe og en bolle med pålæg. Butikken har fået flere gode ideer til, hvilken type pålæg kunderne vil have, og der skal være nogle både med og uden smør. Vi har også hver dag forespørgsler på, om man kan få soya-, havre- eller mandelmælk i kaffen. Ikke at folk nødvendigvis vil have det. Måske er det lidt lige økologien for fem år siden, at man snakkede mere om det, end man købte det, smiler Tania Jacobsen.
[caption id="attachment_73729" align="aligncenter" width="696"] De to 7-Eleven-butikker ligger over for hinanden. Begge sælger croissanter, er nærmest er kædens signatur. Deli-butikken sælger dog mange sundere alternativer – og ingen pølser. Dem klarer den almindelige 7-Eleven på den anden side.[/caption]
Butikken sælger dog et stigende antal – ofte espressobaserede kopper kaffe med forskellige erstatninger for komælk, og Tania Jacobsen forventer, at det tal vil stige.
- Det er alle typer kunder, der spørger efter vegetar, veganer og fri-for-produkter, siger hun.
Ny vælg selv-salat
Udover et stort udvalg af sandwich i både hvidt brød og rugbrød er der i køleren et udvalg af forskellige grødtyper og blandede salater – både veganske og indeholdende de såkaldte superfoods som bl.a. chiafrø eller hampefrø.
- Kunderne går mere og mere op i, hvor maden kommer fra, og hvad der er i den. Personalet kan til hver en tid via kasseapparatet og vores intranet se, hvad der er i alle produkterne, siger Tania Jacobsen.
Som en del af den transparens, som kunderne ønsker, er emballagen også gennemsigtig.
- Tidligere ville bøtterne være overklistret med en farvestrålende etiket, men sådan skal det ikke være i dag. Kunderne vil se, hvad de køber, siger salgschefen.
På disken står en metalbakke fyldt med is. Heri ligger små flasker med smoothies i forskellige farver. På bordet bag disken er en blender, og i fryseren er små poser med skåret frugt lige klar til at blende.
- Personalet laver dem efter ordre, mens kunden venter, siger Tania Jacobsen.
Mens kunderne ikke selv kan bestemme præcis, hvilken sammensætning af frugter og grøntsager de vil have i deres smoothie, kan de som noget helt nyt selv vælge sammensætningen af salaten. I en ny køler er ti forskellige bønne-, bulgur- og grøntblandinger, som kunden kan få blandet efter ønske.
- Ideen er, at vi skal give kunden valgfrihed, men det skal også gå hurtigt, så valgmulighederne skal samtidig være overskuelige. For dem, der ikke ønsker vegetar eller veganermad, tilbyder vi tun eller kylling til, siger Tania Jacobsen.