2019 var et hårdt år for kiosker uden kædesamarbejde
Mens antallet af bemandede servicestationer faldt i mange år, er der det seneste år sket en stigning i gruppen af conveniencebutikker, der blandt andet tæller kiosker på servicestationerne.
Således er mængden af conveniencebutikker, der i dag i betydeligt højere grad er en del af topstyrede kapitalkæder som 7-Eleven, Q8 og Circle K, øget med syv butikker til 671 fra sidste kvartal i 2018 til samme tidspunkt i 2019.
Stigningen sker efter et fald på 28 pct. fra 2009 til 2018, viser tal fra Retail Institute Scandinavia.
Conveniencebutikkernes styrke er, at de har formået at skifte sortiment fra tobak, blade og dagligvarer til convenienceprodukter til mennesker på farten.
Samtidig har flere af servicestationskæderne de seneste år opgraderet deres koncepter og forsøger i højere grad at få brændstofkunder til at komme ind i kioskerne og spise deres mad på stedet.
Går ind i kædesamarbejde
Kiosker og mindre nærbutikker lukker til gengæld forsat på stribe. Det har de gjort, siden lukkelovsreformen fik dagligvarebutikkerne til at udvide åbningstiderne både om aftenen og i weekenden.
2019 blev ingen undtagelse, idet der ifølge Retail Institute Scandinavia er lukket i alt 75 kiosker fra fjerde kvartal af 2018 til samme kvartal i 2019.
Men tendensen er langt fra entydig.
Kioskejere uden kædesamarbejde har enten lukket eller er søgt ind i en kæde, så gruppen af kiosker uden noget kædesamarbejde er faldet fra 1050 butikker til 933 i 2019.
Samtidig er kæderne LetKøb og ikke mindst Nærkøb blevet større de seneste år.
Nærkøb har i dag 339 butikker som medlemmer mod 169 i 2016, og væksten lå alene i 2019 på 21 pct., oplyser adm. direktør Jens O. Bylling Jensen fra Nærkøb.
- Hvad fremtiden giver, tør vi ikke udtale os om, siger han. Nærkøbs direktør har tidligere sagt til Dansk Handelsblad, at de nye medlemmer ”kommer til os fra alle mulige steder”.