Kædernes egne plantedrikke presser Naturli’

Private label 3. sep 2020 - 3 min læsetid
This describes the image
Rema 1000s private label plantedrik Arkivfoto: Rema 1000
Skrevet af: Søren Tougaard

Fra 2017 til 2019 var plantedrikke ifølge Nielsen den mest fremgangsrige fødevarekategori i dansk dagligvarehandel med en salgsvækst på 74 pct.

Dengang var fremgangen nærmest udelukkende drevet af en spiller, danske Naturli’ Foods, der er ejet af Orkla-koncernen.

Men det seneste halve år har Danmarks tre største dagligvarekoncerner alle lanceret deres egne plantedrikke for at få del i den store vækst i kategorien. Og pludselig ser konkurrencesituationen helt anderledes ud.

Først kom Coop på banen i februar med fem økologiske drikke under Änglamark-serien, produceret i Tyskland.

Siden har Salling Group også lanceret plantedrikke med blandt andet mandel og havre i den nye private label-serie Salling, som koncernen får produceret i Belgien.

Senest har Rema 1000 lanceret private label-serien Plantekøkkenet med seks økologiske plantedrikke baseret på ris, havre, mandel og soja. De produceres af nordjyske Geia Foods i Italien.

Fælles for kædernes egne private labels er, at de sælges væsentligt under de priser, som Naturli’s plantedrikke sædvanligvis står til.

F.eks. sælger Coop sine egne plantedrikke for 14,95 kr., mens normalprisen på Naturli’s plantedrikke ligger på 21,95 kr.

Samtidig er flertallet af Naturli’s plantedrikke bl.a. røget helt ud af det faste sortiment i Rema 1000.

- Det er korrekt, at vi har reduceret vores sortiment på Naturli’, sådan at vi i dag kun har havredrik stående fast på hylden. Vi kommer stadig til at have kampagner på Naturli's plantedrikke, oplyser kategorichef Christina Burgsø Martens fra Rema 1000.

Står fast på prisen

Væksten i plantebaserede fødevarer har ifølge Coop Analyse bragt den samlede omsætning op på omkring en halv mia. kr. årligt. Og pilen peger stadig opad.

Adm. direktør i Naturli’ Foods, Henrik Lund, mærker den stigende konkurrence på markedet for plantedrikke, men han ser ikke et fald i kædernes indkøbsvolumen.

- Det er klart, at med nye aktører og kædernes private label-produkter bliver pladsen på dagligvarekædernes hylder mere trang. Det er helt naturligt. Vi er stolte over at have været med til at drive denne kategori til vækst år efter år, lyder det fra Henrik Lund.

I denne uge sælger Netto Naturli’s plantedrikke for 12 kr. Når de ikke er på tilbud i Netto, er prisen 9 kr. højere.

Overvejer I et andet prisniveau på jeres produkter, der bedre kan konkurrere med kædernes egne mærker?

- Vores gennemsnitspris set over et år i Nielsen univers ligger omkring 15 kr. - så lige nu ændrer vi ikke noget, men som alt andet i Naturli’, er der ikke noget, som er statisk. Det vigtigste for os er at have den samme høje kvalitet, som vi altid har haft og er kendt for blandt forbrugerne, siger Henrik Lund.

Opdateret 13. jan 2021