Fra maj gælder nye regler for tilbud

Politik og samfund 7. jan 2022 -
This describes the image
  • Med de nye regler vil selv kortvarige kampagner få betydning for normalprisen, og 14-dages-reglen gælder kun for letfordærvelige varer

Det er velkendt, at gode tilbud kan trække kunder i butikken. Lige så velkendt er det formentlig i dagligvarebranchen, at supermarkederne ikke bare kan kalde hvilken som helst pris for et tilbud.

Et tilbud på en dagligvare er nemlig kun et tilbud, hvis prisen har ligget højere de seneste to uger.

Fra 28. maj skærpes den regel, så to uger med en højere pris kun gælder letfordærvelige varer som fisk, kød, mælk og blomster. Det skriver Dansk Erhverv. Ændringer er en følge af EU-bestemmelser.

For andre dagligvarer gælder den samme regel som for nonfood: Varen skal have haft en højere pris i mindst 30 dage. Perioden er i dag 42 dage, men den forkortes sammen med ændringen af de andre regler.

I dag gælder det, at en butik kan køre enkelte kortvarige kampagner af op til tre dages varighed uden, at det får betydning for normalprisen, såfremt kampagnen gælder samtlige produkter, dele af produktsortimentet eller bestemte produktkategorier.

Den regel ændres nu, så selv kortvarige kampagner får betydning for, hvad der er normalprisen.

Ifølge EU-kommissionen er loyalitetsprogrammer som udgangspunkt ikke omfattet af de nye regler, men derimod ”alene” af de almindelige vildledningsbestemmelser i markedsføringsloven. Retningslinjerne siger heller ikke noget om, hvor lang tid en kampagne må vare, da det vil være omfattet af markedsføringslovens almindelige vildledningsforbud.

Opdateret 7. jan 2022