Strammere regler på vej: Regeringen vil begrænse spilreklamer
-
Regeringen vil stramme op på spilreklamer for at beskytte børn og unge.
Regeringen vil styrke beskyttelsen af børn og unge mod pengespil ved at skærpe reglerne for spilreklamer. Det fremgår af lovprogrammet, der er fremlagt ved Folketingets åbning, som skitserer en plan for at indføre strammere regler for spiludbydernes markedsføring. Det skriver Mediawatch.
I lovkataloget fremgår det, at ændringen af loven har til formål at beskytte spillerne – særligt børn og unge – ved at reducere mængden af reklamer, og desuden bestemme hvordan reklamerne må præsenteres.
Lovforslaget om begrænsningen af markedsføringen for spil ventes at blive fremlagt for Folketinget i februar 2025.
Uenighed i Folketinget
Det er ifølge Mediawatch ikke til at forudsige, hvad der i februar vil blive fremlagt, da der foreløbigt er uenighed om, hvilke tiltag der er nødvendige.
I Folketinget er der flere forskellige tilgange til det nye lovforslag. Radikale Venstre støtter et totalforbud mod spilreklamer på alle platforme, mens Moderaterne og Socialdemokratiet er mere tilbageholdende. Skatteordfører i Socialdemokratiet, Anders Kronborg, ønsker at skærpe markedsføringen ved begrænsede forbud, men er stadig skeptisk over for et totalforbud.
Adm. direktør for Kreativitet og Kommunikation, Malene Birkebæk, advarer mod forhastede indgreb.
– Jeg opfordrer til, at når man gør noget, er det baseret på fakta og på, at der er en vis sandsynlighed for, at det virker på det problem, man ønsker at adressere. Der er mig bekendt ingen entydig evidens for, at det vil mindske spilafhængigheden, hvis man hiver i reklamehåndtagene, siger hun til Mediawatch.