Onlinebutikker fører an i svensk dagligvareboom

Øvrige 4. feb 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Roberth Björk
  • Svenskerne har i den grad taget e-handel med dagligvarer til sig i 2020, hvor det samlede onlinesalg er noget nær fordoblet sammenlignet med 2019. Markedet som helhed er i samme periode vokset 7,6 pct. 

De svenske onlineaktører inden for dagligvarer oplever mildest talt kronede dage lige for tiden. En ny opgørelse - dagligvareindekset - fra brancheorganisationen Svensk Dagligvaruhandel viser, at markedet for onlinedagligvarer i 2020 voksede med 94,5 pct. sammenlignet med 2019.

Helt overordnet lander væksten i de fysiske butikker for 2020 på 5,2 pct., hvilket - tilsammen med onlinevæksten - giver en samlet vækst samlet vækst i det svenske dagligvaremarked på 7,6 pct.

Den digitale stigning kommer naturligt i forlængelse af corona-krisen, hvor især juletiden bød på færre kunder i de fysiske forretninger. I løbet af fjerde kvartal voksede det samlede salg med 7,5 pct. hvoraf de fysiske butikker tegnede sig for 3,8 pct. mens e-handlen nærmest eksploderede med 135,6 pct.

- Stærke væksttal og en e-handelsandel, der nåede op på 6,5 pct., viser, at e-handel med julemad brød igennem i 2020, hvilket skyldtes en kombination af aktørernes investeringer i øget kapacitet inden for e-handel og kundernes behov og vilje til undgå overbelastning i butikkerne før jul, lyder det i en kommentar fra Karin Brynell, vicedirektør i Svensk Dagligvaruhandel.

Herhjemme er det straks sværere at få et konkret bud på, hvor meget onlinesalget af dagligvarer har udviklet sig under corona. Markedets største digitale spiller Nemlig.com har dog også oplevet markant vækst på omkring 100 pct. under corona-pandemien, hvor omsætningen i seneste regnskab - der løb til og med udgangen af juli 2020 - rundede 2,1 mia. kr.

 

Opdateret 4. feb 2021