Nærkøb-direktør om medlemsvækst: Jeg har jo pludselig 500 ambassadører

Øvrige 9. apr 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
direktør for Nærkøb-kæden Jens O. Bylling Jensen. Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Butikskæden Nærkøb har i 2021 rundet 500 butikker og interessen er uformindsket, men kæden jagter ikke vækst for vækstens skyld, siger adm. direktør Jens O. Bylling

Mens de fleste convenience-aktører i det danske marked i senere år har set medlemstallet enten stagnere eller dale, går det den modsatte vej hos Butikskæden Nærkøb.

Her kan adm. direktør Jens O. Bylling Jensen år for år notere vækst i antallet af medlemsbutikker, mens intet tyder på, at interessen fra potentielle, nye butikker er vigende.

Det fortæller han til Dagligvarehandlen i anledning af, at kæden tilbage i februar rundede et særdeles skarpt hjørne: 500 butikker på landsplan.

- Kigger vi de organiserede butikker og tankstationer, vi konkurrerer og sammenligner os med, har de over en bred kam tabt terræn i senere år. Omvendt havde vi for fem år siden, i 2016, 165 butikker, mens vi i dag har 530. Men bare fordi vi bliver flere, er organisationen den samme størrelse. Butikkerne er vores ambassadører og det er dér, vi henter de nye medlemmer, siger Jens O. Bylling Jensen.

Han understreger dog, at han hellere satser på tilfredse medlemmer end skyhøj vækst.

- Hvis valget stod mellem 200 super tilfredse butikker eller 500 moderate til utilfredse medlemmer, vælger jeg det første, siger han og understreger, at der følger visse fordele med de stigende medlemstal.

- Om jeg kører årsforhandlinger på vegne af 40 eller 500 butikker, er det samme – men jeg kan naturligvis få bedre priser, jo flere jeg repræsenterer, og vi kører med plusindeks, når vi sammenligner år for år på den del.

Frihed til at tilpasse sig

En del af Nærkøbs succes - og konkurrenternes udfordringer skyldes ifølge Jens O. Bylling Jensen den stramme styring, som hovedkontorerne ofte lægger på sortimenter og butikkernes indretning. 

- De organiserede konkurrenter er ofte låst til det sortiment og tema, som hovedkontoret har fastlagt. Og selvom der vil være steder i landet, hvor det fungerer helt perfekt, er det ikke ensbetydende med, at det fungerer alle steder. Der er ofte et mismatch mellem eksempelvis land og by – det, der sælger i København, sælger ikke nødvendigvis i Give, men butikkerne er tvunget til at føre produktet, fordi det er en del af sortimentet.

Omvendt er de enkelte Nærkøbs-butikker frie til at sammensætte et unikt sortiment, indføre nye delsortimenter og tilpasse sig behovet i deres lokalområde. Hvis tøjbutikken i en by lukker, åbner vi måske for renseriydelser – eller hvis de andre dropper en vare, ser vi på, om det giver mening for nogle af vores butikker at føre den.

Konkurrenterne har ofte en grænse for, hvor mange kunder, der skal købe en vare over en given tidsperiode, før den giver mening i sortimentet, som går på tværs af flere hundrede butikker – det har vi ikke på samme måde. Så længe butikkerne benytter Sügro eller Dagrofa Logistik som primær grossist, kan de ellers forvalte deres sortiment og delkoncepter, som det giver mening for dem, siger Jens O. Bylling Jensen.

- Måske fungerer en vare eller delkoncept kun i 15 butikker, men så fungerer den også rigtig godt i de 15 butikker. På samme måde kører vi også spots på butikkernes instore-tv, hvor vi opfordrer kunderne til at henvende sig med specifikke ønsker til sortimentet, som de mangler.

Opdateret 9. apr 2021