Nemlig.com afviser kritik af arbejdsforhold

Nemlig.Com 12. apr 2021 -
This describes the image
Foto: Nemlig.com
  • Stefan Plenge afviser at stille op til interview, efter Politikens beretning om dårlige arbejdsforhold på Nemlig.coms lager i Brøndby. Alt i mens siver kunderne fra vækstvirksomheden 

     

Skrevet af: Søren Tougaard

Der er tale om en smædekampagne fra 3F. Sådan lyder det fra stifter og adm. direktør Stefan Plenge, efter Dagbladet Politiken i lørdags kunne berette om helt urimelige arbejdsforhold på Nemlig.coms lager i Brøndby.

I Politiken beskrives, hvordan medarbejdere bliver overvåget i forhold til, hvor hurtige de er til at udføre deres opgaver, og at de hverken har tid til at holde pauser eller gå på toilettet. 

Politiken har dokumentation fra 14 tidligere og nuværende medarbejdere, interne mails og dokumenter fra Nemlig.com.

Stefan Plenge afviser at stille op til et interview med avisen, da han mener, historierne er skrevet på forhånd.

I stedet har onlinesupermarkedet udsendt en pressemeddelelse, hvori Nemlig.com kalder kritikpunkterne for usande påstande.

"Situationen er den, at vi i første halvår af 2020 ansatte rigtig mange nye medarbejdere meget hurtigt for at kunne hjælpe så mange danskere som muligt med at få pakket og leveret deres varer under de vanskelige forhold med Corona. Når det går så stærkt, er der naturligvis en del af dem, som bliver ansat, der vælger at stoppe selv, fordi arbejdet viser sig ikke at være noget for dem. Vi vælger også at opsige medarbejdere, fordi vi vurderer, at de ikke har de rette kvalifikationer til at pakke varer. I dag er vi helt i kontrol igen, og de sidste tre måneder har vi f.eks. kun opsagt fem-seks medarbejdere om måneden for dårlig performance ud af en medarbejderstab på over 1.400 medarbejdere. Selvfølgelig stiller vi krav til vores medarbejdere omkring deres hastighed, men vi stiller naturligvis ikke urimelige krav. Vi har tilmed valgt at belønne de af vores medarbejdere, som gør det bedre, end vi forventer, med en månedlig bonus, som ligger udover det, man tjener i 3F overenskomsten. Vi har ordentlige arbejdsforhold i varehuset og samarbejder med alle myndigheder på området og har bl.a. en grøn smiley fra Arbejdstilsynets seneste besøg i februar 2021", lyder det i pressemeddelelsen fra Nemlig.com.

Kunder vender Nemlig.com ryggen 

Jan Villadsen, gruppeformand for Transportgruppen i 3F afviser overfor Ritzau anklagen om, at fagforbundet kører smædekampagne imod Nemlig.com. I stedet mener Jan Villadsen, at Nemlig.com løber fra deres ansvar. 

I mere end 15 år har Nemlig.com haft overenskomst med Nemlig.com. Derfor kan det undre, at fagforbundet først reagere på de kritisable arbejdsforhold nu. 

"Det er jo ikke sådan, at vi løber rundt på virksomhederne hver dag."  

"Det, der er sket, er at Nemlig.com er blevet større og større og har ansat folk. Størsteparten af dem på lageret er - for ikke at sige alle - fra tredjeverdenslande og med anden etnisk baggrund. De har ikke henvendt sig til os. Det er de begyndt at gøre nu, og det kan jeg se, at de også har gjort til Politiken. Så skal vi tage fat på de her ting, og det gør vi også," siger han til Ritzau. 

Mens Stefan Plenge flere steder på de sociale medier får ros for krisehåndteringen, er der mange andre kunder, der enten overvejer eller allerede har vendt Nemlig.com ryggen. De er blandt andet stærkt utilfreds med, at Stefan Plenge ikke stiller op til et interview med Politiken og forholder sig til kritikken face-to-face.

Fra Nemlig.com lyder det, at virksomheden ikke har noget at skjule. Derfor inviterer virksomheden til et åbent hus-arrangement på lørdag for op til 30 personer, hvor Stefan Plenge vil fortælle mere om arbejdsforholdene. Også en række medier bliver inviteret til at aflægge Nemlig.com et besøg.  

For tre uger siden blev Nemlig.com - ligeledes i Politiken - kritiseret for dårlige arbejdsforhold blandt chaufførerne. Her afviste Nemlig.com kritikken med, at chaufførerne er ansat af underleverandører.   

 

Opdateret 12. apr 2021