3F har indledt konflikt mod Nemlig.com

Nemlig.Com 7. jun 2021 -
This describes the image
Forholdene for chaufførerne hos Nemlig.com har været under heftig kritik. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
  • Kunder vest for Storebælt risikerer snart ikke at kunne få leveret varer fra onlinesupermarkedet 

Skrevet af: Søren Tougaard

I flere måneder har Nemlig.com været i strid modvind efter at både tidligere og nuværende chauffører og lagermedarbejdere har kritiseret arbejdsforholdene. 

Blandt andet har de ikke tid til at holde pauser og på toilet, ligesom chauffører får bøder, hvis de er blot få minutter forsinket i forhold til den afsatte tid.  

Trods forhandlinger mellem Nemlig.com og 3F har parterne ikke fundet en løsning ved forhandlingsbordet. Derfor har 3F Transport indledt en konflikt og sympatikonflikt foran Nemlig.coms lagercentral i Brøndby. Det skriver Fagbladet 3F

Indtil videre betyder det, at lastbilschauffører ikke kan fragte varer fra lageret i Brøndby over Storebælt. 

 - Vi kan under ingen omstændigheder acceptere de elendige forhold, som chaufførerne arbejder under. Vi har forhandlet med Nemlig.com i halvanden måned uden at nå i mål. Nu bliver vi desværre nødt til at tage dette skridt. Chaufførerne skal selvfølgelig arbejde på den overenskomst, der er på området, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport, til Fagbladet 3F.

Nyt konfliktvarsel til vognmænd

3F har sendt konfliktvarsel ud til 137 selvstændige vognmænd, som leverer varer for Nemlig.com. Og der er afsendt et nyt konfliktvarsel ud, hvis konflikten ikke giver resultater i form af en overenskomst på transportområdet. 

En optrapning af konflikten kan for alvor lamme Nemlig.coms forretning, da det blandt andet kan stoppe for leverancer direkte til lageret i Brøndby. 

Opdateret 7. jun 2021