Tidligere Irma-direktør står bag nyt madmarked-selskab
-
Alfred Josefsen står klar i kulissen med et endnu ukendt københavnsk madmarked-initiativ under navnet Alma.
Opdateret kl. 23.32
Alfred Josefsen står bag det nye selskab Alma Madmarked A/S, der har 'drift af supermarked' som formål, beretter DetailWatch.
Alfred Josefsen er vidtberømt i dansk dagligvarehandel, og han var topchef i det hedengangne Irma fra 1999 til 2012.
På sin LinkedIn-profil opsummerer han sine nuværende roller som værende 'bestyrelsesformand, foredragsholder, coach, ledelsesinspirator og forfatter'.
'Det er ikke løgn'
Den tidligere Irma-direktør ejer selv 20 pct. af selskabet, og hovedaktionærerne er ægteparret Claus og Bente Juel Christiansen, som er blevet milliardærer på biotekbranchen.
'Det er ikke løgn, hvad der står i cvr-registeret. Men jeg kan ikke sige noget før om nogle uger,' fortæller Alfred Josefsen ifølge DetailWatch.
Få timer efter kunne Alfred Josefsen alligevel sige mere. Det skete i et interview med Politiken, der bragte en artikel kl. 20 tirsdag aften.
På LinkedIn opsummerer hovedpersonen overskrifterne for det nye københavnske madmarked, som han iværksætter sammen med 12 andre tidligere Irma-ledere, der har arbejdet med butiksdrift, indkøb, marketing, salg og sortiment.
- Jeg træder ind i et fantastisk job som direktør og købmand for Alma A/S. Nu er det nemlig officielt – vi lancerer i begyndelsen af 2025 Alma. Alma bliver byens nye madmarked med lækre og økologiske varer, inspirerende butikker samt kompetent og engageret personale.
Hård kritiker
Han forblev en stor forkæmper for Irma-kæden, som måtte lukke i 2023/2024, og han har været indædt kritiker af ledelsen i Coop i nyere tid.
Alfred Josefsen rettede f.eks. 16. april i år følgende kritiske salut mod Coop – i et indlæg på Dagligvarehandlen.dk.
- Det virker ufatteligt. Men det er sandt, at 'hele Danmarks brugsforening' med en historie på 158 år og 1000 butikker er fastsat til en værdi på minus 300 mio. kr. Det skyldes elendige driftsresultater, årtiers udsalg af aktiver, butikker og ejendomme, ikke-konkurrencedygtige koncepter, zig-zag strategier, katastrofal dårlig ledelse og en 365discount kæde, som er totalt nedsmeltet, skrev Alfred Josefsen.
Nu glæder den erfarne erhvervsmand sig til at stå i spidsen for Alma.
- Jeg håber, at vi sammen kan skabe et meget stort fællesskab om sund, ordentlig, nydelig og fantastisk mad, som både bidrager til det gode liv for den enkelte og for planeten. Idéen med Alma er 'at skabe mere liv'. Hele holdet af mange gode kolleger fra Irma og jeg tror, at tiden er inde til at skabe et attraktivt madmarked. At jeg så kommer til at forlænge min erhvervskarriere med også at være direktør for Alma A/S, som er en tilføjelse til Irma A/S og Alfred A/S, føles rigtig godt, lyder det fra Alfred Josefsen.