Reklameregler lempes for drikkevarer med og uden alkohol
-
Fra 2024 må alkoholfrie og alkoholholdige produkter markedsføres sammen
Det bliver i fremtiden tilladt for detailhandel og producenter at markedsføre drikkevarer med og uden alkohol sammen.
Den nye mulighed opstår, fordi Alkoholreklamenævnet ændrer sine retningslinjer, så alkoholfrie og alkoholholdige produkter fra 2024 må markedsføres sammen.
Det er ikke tilladt ifølge de gældende regler.
De hidtidige regler betyder, at det ikke er tilladt for butikker eller producenter at markedsføre flere produkter sammen, hvoraf et eller flere af produkterne er alkoholfrie.
Alkoholreklamenævnet mener dog, at den gældende bestemmelse gør det besværligt for detailhandel og producenter at oplyse forbrugerne om, at de kan vælge et alkoholfrit alternativ. Nævnet ønsker i fremtiden ikke at begrænse handlens muligheder for at udbrede alkoholfrie alternativer.
Når de nye retningslinjer træder i kraft ved årsskiftet, bliver det tilladt at markedsføre flere produkter sammen, hvor nogle produkter er alkoholfrie og andre indeholder alkohol. Det må dog ikke være muligt at forveksle de alkoholfrie og alkoholholdige produkter.