Undersøgelse: Danskernes indkøbsmønster gavner klimaet
-
Prisen har fået mere betydning og klimaet mindre. Men planlagte indkøb og køb af datovarer gavner klimaet
Prisen har fået en endnu større betydning, når danskerne køber ind. Men selv om det ikke altid er et mål i sig selv, kommer kampen for at spare klimaet til gavn.
Det er en af konklusionerne af en ny undersøgelse af danskernes ændrede indkøbsadfærd, som Kantar har foretaget for madspildssupermarkedet Motatos.
Undersøgelse af danskernes indkøbsvaner viser, at der sammenlignet med 2021 er sket en stigning i danskere, der nævner prisen som det, de primært lægger vægt på, når de går i supermarkedet.
I 2021 svarede 13,3 pct, prisen var den vigtigste faktor, i 2022 er det tal 16,8 pct., og samtidig er der sket et fald i procentdelen, der svarer, at de lægger mere vægt på bæredygtighed og andre faktorer end pris fra 27,2 til 23,8 pct.
Men når danskerne i stigende grad planlægger deres indkøb 2-3 eller 4-7 dage fremad og køber færre impulskøb, ender indkøbene i mindre madspild.
57,3 pct. svarede i 2021, at de købte ind på daglig basis. I 2022 er dette tal faldet til 48,9 pct. - en væsentlig procentdel, som nu svarer, at de planlægger.
I undersøgelsen er forbrugerne blevet spurgt om, hvilket aspekt man aktivt går efter for at være mere klimavenlig, når man handler. Kort holdbarhedsdato er rykket fra en andel på 15,8 pct. til 24,3pct. At købe datovarer er godt for klimaet, men det er også en måde at spare penge på.