Svensk madspildsbutik fordobler salget

Madspild 9. nov 2020 -
2 min læsetid
This describes the image
Foto: Motatos

Hos onlinebutikken Motatos melder man sig klar til at tage sin del af slæbet, hvis fødevarebranchen herhjemme skal nå målet om at nedbringe madspildet med 50 pct. inden 2030.

Siden etableringen i Danmark tilbage i november 2019 har Motatos solgt op mod 11.000 ton fødevarer til danske forbrugere, der, udover at jagte gode tilbud online, også vægter bæredygtighed og det at modarbejde madspild.

Især under coronakrisen har interessen været støt stigende. Fra 1. til 2. kvartal af 2020 har Motatos registreret en fordobling af salget i samtlige fem regioner herhjemme.

- Vi oplever et stort engagement og velvilje hos både leverandører og forbrugerne til at være med til at løse problemet med madspild, siger Kasper Stærk, der er landechef i Motatos.

I en rundspørge fra Kantar Gallup foretaget for Motatos i Danmark, Sverige og Finland svarer hver 7. dansker (15 pct.), at de køber dagligvarer online, mens 52 pct. svarer, at de tænker over klimaaftrykket fra fødevarer, når de handler. Samtidig svarer hver anden dansker også, at ”pris er vigtigst, men jeg overvejer også faktorer som kvalitet og bæredygtighed,” når det kommer til fødevarer.

Interesse for online

Motatos, der udspringer af det svenske moderselskab Matsmart, hvis forretningsmodel kort fortalt er at videresælge de overskudsvarer, inden for kategorierne tørvarer og konserves, som fødevareproducenterne af forskellige årsager ellers måtte destruere.

Virksomheden har blandt andet IKEA og den svenske samfunds-NGO Norrsken i ryggen og kunne i 2019 melde om en omsætningsstigning på 35 pct. til 371 mio. svenske kr. sammenlignet med året før. Varerne på både motatos.dk - og matsmart.se - kommer fra et bredt net af leverandører, herunder Unilever, Bonduelle og Lantmännen, som sælger de frasorterede varer til Motatos, der videresælger varerne og distribuerer dem til privatkunder i hele landet.

Ifølge en opgørelse fra FDIH (Foreningen for danske internethandlende) har 52 pct. af danskerne handlet mere online under coronakrisen. Når det kommer til dagligvarer på nettet, er det dog især - og måske ikke overraskende - Sjælland og København, som trækker læsset.

Næsten hver fjerde respondent fra Region Hovedstaden og hver femte fra Region Sjælland svarer, at de har handlet dagligvarer online. For de resterende tre regioner, Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland, er tallet alle steder under 10 pct.

Opdateret 13. jan

DH Food Professional banner