Madspildsvirksomhed hjælper producenter med corona-spild
Corona-pandemien har skabt lagre af usolgte varer hos landets producenter - blandt andet fordi store arrangementer er blevet aflyst, og spisesteder har været lukket i perioder.
Derfor har en stribe producenter allieret sig med madspildsvirksomheden Too Good To Go om salg af overskudsvarer via blandt andet fabrikssalg.
Blandt de producenter og bryggerier, der har indledt samarbejde med Too Good To Go, er saft- og juicekoncernen Co-Ro, den økologiske producent af bl.a. saft, øl og sodavand, Søbogaard, bryggerierne Mikkeller og People Like Us og kyllingeproducenten HKScan Danmark, som producerer Rose Kylling.
Søbogaard lægger eksempelvis selv varer i appen, når behovet er der og har på få måneder solgt næsten 700 lykkeposer med 24 flasker i hver.
HKScans Rose Kylling og Too Good To Go har i fællesskab udviklet en løsning, hvor lykkeposer med forskellige varianter af kylling bliver solgt via Too Good To Go-appen og afhentes direkte hos HKScans lager i Struer.
Landechef hos Too Good To Go, Heidi Boye, er begejstret over, at så mange mange producenter tænker i madspildsløsninger.
- Corona er en stor udfordring for mange producenter og grossister. Og beskæftiger man sig med sæsonvarer som juleøl og marcipan, kæmper man i forvejen med stort spild i december, da efterspørgslen jo stopper brat, når julen er slut. Vi håber derfor, at vi kan inspirere producenterne til at tænke i alternative afsætningsformer allerede nu, så varerne ikke ender i en container eller i kloakken. Vi hjælper meget gerne og kan rykke hurtigt, hvis der er behov for det, siger Heidi Boye.
I Danmark smider vi hvert år over 700.000 tons mad i skraldespanden, og ifølge Miljøministeriet tegner fødevareindustrien sig for 19 pct. af det. Det vil sige, at over 133.000 tons mad hvert år går til spilde, inden det når ud til forhandlerne.