Food Pro: Gæsterne kræver indsats mod madspild – plus dyrevelfærd, økologi og lokale råvarer
-
Unge restaurantgæster er de mest krævende, hvad angår grønne tiltag. Fremtiden ser sort ud for spisesteder, der ikke tænker grønt
Skal man tro en nyere undersøgelse, som Eniro har lavet for mejerikoncernen Arla Foods, hører en aktiv kamp mod madspild til helt i toppen blandt de mange ideelle krav, som danskerne stiller til et spisested.
2000 personer mellem 18 og 65 år fik i marts stillet en række spørgsmål om restaurantbesøg og kantineordninger, og svarene afslørede høje forventninger til spisestedernes indsatser på en hel række af de områder, som handler om klima, bæredygtighed og andre bløde værdier.
Næsten to tredjedele af del¬tagerne – 61 pct. – svarede således ja til, at det er vigtigt for valget af restaurant, at den gør noget aktivt for at nedbringe madspildet.
- Undersøgelsen viser en øget bevidsthed hos forbrugerne, som restauranterne bør tænke ind i deres indkøb, markedsføring, planlægning af menuer osv., siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro.
Flest krav fra de unge
Det ser ud til, at det især er de yngre generationer, der går op i kampen mod madspild. 66 pct. af de 30 til 39-årige siger, at de vil vælge spisested ud fra madspilds-indsatsen, mens andelen hos de 18 til 29-årige landede på 64 pct.
Stort set det samme alders-mønster går igen, når det gælder andre krav - som fokus på lokale råvarer og økologi. Det får Arlas Jesper Vanghøj til at konkludere, at det gælder om at springe med på bæredygtigheds-vognen, hvis man ikke allerede er i gang.
- Dette fokus vil formentlig følge dem (de unge, red.) i fremtiden og påvirke deres valg at restaurant i mange, mange år fremover. Derfor kan de restauranter, der ikke arbejder med f.eks. lokale råvarer, økologi og madspild i dag, risikere at blive fravalgt på længere sigt, mener han.
Lokale råvarer og fokus på dyrevelfærd er de absolutte topscorere i Eniros undersøgelse. 62 pct. mener, at det er vigtigt for deres restaurant-valg, at råvarerne er lokale, og der er taget hensyn til dyrevelfærden. Lidt færre går op i økologi, mens kun 25 pct. i undersøgelsen vil vælge spisested ud fra, om det byder på vegetariske retter.
Læs vores seneste udgivelse af Food Pro