AIM Create: Madspildsprodukter kan inspirere til mersalg
-
Kun 4 pct. af danskerne har aldrig købt et madspildsprodukt. For nogle handler indkøb af datovarer også om inspiration
Når er nødt til at sælge en vare billigere end den vanlige salgspris, fordi den nærmer sig dato, mister butikken indtjening.
Men butikken kan udnytte situationen, mener AIM Create.
- Dagligvarehandlen har en taktisk mulighed for placering af komplementære produkter og nyheder i forbindelse med Too Good To Go, madspildsboksen, madspildsmarkerede produkter i køledisken, skriver AIM Create i forbindelse med offentliggørelsen af en undersøgelse af forbrugernes køb af madspildsvarer.
Hele 44 pct. køber madspildsprodukter, fordi det er en billig måde at prøve noget nyt, eller noget som de ellers ikke ville prøve, viser undersøgelsen.
Kun 4 pct. har aldrig købt en madspildsvare, mens 76 pct. svarer, at de køber som minimum af og til køber madspildsprodukter.
78 pct. begrunder deres indkøb med, at de sparer penge og anser det for at være et godt tilbud.
42 pct. nævner, at klima og miljø er en faktor for køb.
Ca.600 danskere i alderen 20-70 år er blevet spurgt om deres holdninger til madspild.