Myndigheder stopper hundredvis af tobaksprodukter med vildledende navne

Lovgivning 22. apr 2022 -
This describes the image
Foto: Erhvervsministeriet
  • Det seneste år har Sikkerhedsstyrelsen forhindret, at tobaksprodukter med vildledende navne kommer ud på hylderne

Royal, golden, fresh og ultralight er nogle af de ord, som tobaksproducenter bruger, når de skal navngive og markedsføre deres produkter.

Men det er ulovligt, for i Danmark og EU må man ikke navngive og mærke tobaksprodukter med ord, der kan give indtryk af f.eks. positive sundhedseffekter.

Alligevel forsøger nogle tobaksproducenter at gøre netop det, skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

Det seneste år har Sikkerhedsstyrelsen kontrolleret 1.770 navne på tobaksprodukter, og det har ført til 255 markedsføringsforbud på baggrund af de retningslinjer, der er givet fra Sundhedsstyrelsen.

- Vi skal passe på danske forbrugere, og det er ikke fair at markedsføre sundhedsskadelige produkter med tillokkende navne. Særligt ikke når det gælder vores unge. For rygning er den største enkeltstående årsag til sygdom og død i Danmark. Derfor har vi i regeringen et mål om, at færre unge skal begynde at ryge. Jeg er utrolig glad for, at Sikkerhedsstyrelsen holder et vågent øje med markedet, så det bliver fanget i tide, siger erhvervsminister Simon Kollerup.

I kampen mod de ulovlige navne på tobaksprodukterne, har Sikkerhedsstyrelsen udviklet et digitalt værktøj der på daglig basis overvåger og scanner indberetninger om nye tobaksprodukter. Når værktøjet finder produkter til salg med ord og navne, der henviser en smag, duft eller anden positiv egenskab, får Sikkerhedsstyrelsen besked.

- Vores digitale værktøj er drøneffektivt. Den store tidsbesparelse betyder, at vi kan koncentrere vores kræfter om den faglige vurdering af navnenes lovlighed, så vi kan beskytte forbrugerne ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv”, siger Lone Brose, udviklingschef i Sikkerhedsstyrelsen.

I dag er 2.200 tobaksprodukter registreret som lovlige at markedsføre i Danmark.

 

Faktaboks:

Tobaksvareloven siger:

Tobaksvarer og deres emballage kan indeholde elementer eller træk, der virker vildledende på den enkelte forbruger. Særligt unge forbrugere kan således få det indtryk, at visse tobaksvarer er mindre sundhedsskadelige end andre, hvilket kan forøge deres forbrug. På samme måde kan salget af en tobaksvare fremmes ved at lade dens enkeltpakning eller eventuelle ydre emballage give indtryk af, at tobaksvaren har positive sundheds- eller livsstilsmæssige virkninger. Dette er ikke ønskeligt ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv.

 

Hvad betyder et markedsføringsforbud?

Et markedsføringsforbud betyder, at en producent, distributør eller detailled ikke må bringe et specifikt produkt til marked. Forbuddet gælder både salg i fysiske såvel som online butikker. Finder Sikkerhedsstyrelsen et produkt underlagt et markedsføringsforbud til salg, vil producenten og evt. forhandleren blive politianmeldt.

Opdateret 22. apr 2022