Forbrugerombudsmanden har meldt cafe til politiet for ulovlige konkurrencer på Facebook

Lovgivning 15. jun 2021 -
This describes the image
Illustration: Colourbox
  • Det er i strid med Markedsføringsloven at kræve, at en konkurrence-deltager tagger andre i SoMe-konkurrencer

Der er efterhånden langt mellem de dagligvarebutikker, der ikke forsøger at trække kunder i butikken med konkurrencer på Facebook, og det er der ikke noget galt med.

Man må ifølge fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden Frederik Lars von Bülow også gerne opfordre kunderne til at fortælle, hvem man vil dele præmien med – når blot man ikke kræver, at vedkommende skal tagges.

- Når man tagger en anden i en konkurrence på de sociale medier, får vedkommende det, vi kalder for elektronisk post, uden at have accepteret det. Det er en overtrædelse af spamforbuddet i markedsføringsloven. Men man må gerne opfordre til, at man nævner en, man vil dele med. Der kan man jo bare skrive sin mor, søster eller nabo – eller et navn uden at tagge vedkommende. Det bliver først en overtrædelse, hvis vi kan bevise, at det kun er kunder, der tagger, der får et lod i konkurrencen, siger Frederik Lars von Bülow.

Det overholdes dog ikke af alle.

Forbrugerombudsmanden har ifølge en pressemeddelelse for nylig politianmeldt Café Venedig for at have afholdt 12 konkurrencer på Facebook, hvor der blev stillet krav om tags for at deltage. Konkurrencerne løb fra udgangen af september 2019 til medio september 2020, og Forbrugerombudsmandens undersøgelser viser, at der i denne periode blev sendt 3.067 notifikationer som følge af tags i de 12 konkurrencer.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

- Ifølge markedsføringsloven har enhver ret til selv at bestemme, hvem de vil modtage reklame fra, og derfor må en virksomhed ikke sende fx notifikationer på sociale medier uden først at indhente modtagerens samtykke til det. Virksomheder må heller ikke få andre til det på virksomhedens vegne. At de sociale medier giver nem adgang til det, gør det ikke lovligt for virksomhederne.

I en af konkurrencerne skrev virksomheden for eksempel:

” (…) for at deltage skal du:

Like opslaget

Tagge hvem du vil dele præmien med

Like vores Facebookside

Følg vores Instagram cafe.velvet

(…)”

Forbrugerombudsmanden har tidligere orienteret Café Venedig ApS om, at markedsføringslovens forbud mod spam også gælder for virksomhedens konkurrencer på sociale medier. Alligevel har virksomheden efterfølgende afholdt nye konkurrencer i strid med spamforbuddet. Derfor har Forbrugerombudsmanden politianmeldt selskabet.

 

Opdateret 15. jun 2021