Momsfri-kampagne giver markant løft til salg af frugt og grønt
-
Lidls pris-tiltag i februar og marts fik kunderne til at putte flere sunde produkter i indkøbskurven.
Dagligvarekæden Lidl fjernede i februar og marts i år et beløb – svarende til momsen – på al frugt og grønt.
Resultatet af den 'momsfri' kampagne blev et markant løft på 13 procent i salget af frugt og grønt på landsplan.
Indsatsen er en del af Lidls mål om at give danskerne bedre mulighed for at træffe sundere valg ved køb af dagligvarer.
En af de kommuner, hvor Lidl har oplevet den største stigning, er Lolland Kommune. Her steg salget af frugt og grønt med godt 22,5 procent i perioden. Den momsfri kampagne bekræfter derfor data fra Madkulturens årlige befolkningsundersøgelse, der viser, at 62 procent af danskerne vælger ud fra prisen, når de køber almindelige madvarer.
Prisen batter
- I Lidl kigger vi løbende ind i, hvordan vi kan give vores kunder endnu bedre mulighed for at træffe sundere valg, når de handler hos os. Når vi nu ser tilbage på vores forsøg med at fjerne momsen på frugt og grønt, er det tydeligt, at pris har en betydelig indflydelse på, hvad vi putter I indkøbskurven. Hvis vi ønsker at fremme en sundere livsstil, er prisen på frugt og grønt derfor et godt sted at starte, siger Khalil Jehya Taleb, viceindkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Råd til sundhed?
Kun 55 procent af danskerne spiser grøntsager hver dag. Det viser en ny Voxmeter-undersøgelse foretaget i forbindelse med Den Nationale Grøntuge.
- Det er rigtig ærgerligt, at mange danskere spiser for få grøntsager. Grøntsager er en vigtig del af en sund kost og kan forebygge både overvægt, kræft og andre alvorlige sygdomme. Der er brug for tiltag, som kan få flere til at spise frugt og grønt. Lavere priser er en af løsningerne, ikke mindst for dem, der har et stramt budget. Så nedsat moms på frugt og grønt vil også mindske den sociale ulighed i sundhed, siger chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse Susanne Tøttenborg.
Top 5
Lidl har lavet en liste over de kommuner, hvor man oplevede størst stigning i salg af frugt og grønt i forbindelse med den momsfri kampagne:
Vesthimmerland Kommune: 31 procent.
Faxe Kommune: 23,5 procent.
Dragør Kommune: 22,5 procent.
Lolland Kommune: 22,5 procent.
Køge: 22 procent.
Undersøgelsen tages op ved det aktuelle Folkemøde Møn.
Her afholder Lidl tre debatter med udgangspunkt i problematikken ’ulighed i sundhed’.