Lidl runder 4.000 medarbejdere

Lidl 11. mar 2024 -
This describes the image
Et ny employer branding strategi har medført flere nye satsninger i Lidl. Blandt andet reality-serien Discountheltene, der har kørt på den gratis streamingstjeneste Pluto TV. Foto: Per Bille/Lidl
  • Et stærkere fokus på især employer branding har øget jobansøgningerne til Lidl Danmark med hele 40 pct. det seneste år.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Discountkæden Lidl Danmark har markant vokseværk overalt i organisationen. I dag er kæden oppe på 152 butikker og mere end 10 yderligere butiksåbninger er på vej i år. Samtidig har Lidl åbnet nyt hovedkontor i hjertet af Aarhus for ca. 5 måneder siden, hvor 300 medarbejdere er rykket ind, og hvor der er gjort plads til en øget udvidelse af medarbejderstaben i funktioner som HR, indkøb, markedsføring mv. 

Nu har Lidl netop rundet medarbejder nummer 4.000 med tiltrædelsen af Henriette Vorret, der er en af mange, der er kommet til fra Aldi. Lige nu er hun under oplæring som butikschef, inden hun får ansvaret for Lidls nye butik i Bjerringbro. 

- Inden jeg kom til Lidl, har jeg været i 24 år hos Aldi, så jeg er jo nærmest gift med dagligvarebranchen. Derfor var jeg utrolig glad, da jeg blev tilbudt at fortsætte min karriere i Lidl, som har taget så godt imod mig og mange andre af mine tidligere kollegaer. Selvom jeg kender meget til branchen, har jeg været positivt overrasket over, hvor meget mere effektive mange af processerne er i Lidl. Lidl er mere opdateret og står for nogle vigtige agendaer, som jeg er meget stolt af nu at være en del af, fortæller Henriette Vorret.

Markant flere jobansøgninger

Tilgangen af de mange nye medarbejdere stopper ikke her. Lidl oplever en eksplosiv vækst i antallet af ansøgninger, hvilket er bemærkelsesværdigt i en tid, hvor detailbranchen generelt har kæmpet med at kunne rekruttere nok og hvor der er hård konkurrence om de ansatte – især butikspersonalet og eleverne.

- Sammenlignet med sidste år har vi fået 40 pct. flere jobansøgninger. Det har vi aldrig oplevet før. Udover at vi selvfølgelig har søgt personale til en del nye butikker, så ser vi en stigning i ansøgninger til alle områder af virksomheden. Især dagligvarehandlen har haft svært ved at rekruttere medarbejdere, så den stigning vi ser, er ret unik, udtaler Hauke Daene, HR-direktør i Lidl.

Ifølge Hauke Daene kan der være flere årsager til stigningen, men han peger især på en ny employer branding, som Lidl har sat større fokus på det seneste år.

I februar 2023 lancerede Lidl således employer branding-kampagnen ”Sammen er vi verdensklasse”, som blev formet af kædens medarbejdere fra butikker, lager og hovedkontoret.

Strategien blev grundigt udviklet gennem omfattende research, interviews og besøg i alle kædens butikker samt en dybdegående survey-undersøgelse, der identificerede virksomhedens kultur og medarbejdernes syn på Lidl som arbejdsplads. Med Lidls egne medarbejdere som ansigter på kampagnen var fokus at hylde det stærke sammenhold.

Og i oktober 2023 prøvede Lidl også noget helt nyt med udgivelsen af workplace-realityserien ’Discountheltene’. Her kunne man på streamingtjenesten Pluto.tv følge forskellige medarbejdere i deres daglige arbejdsliv i Lidl. Formålet med serien var blandt andet at nuancere synet på dagligvarebranchen ved at vise, at der er dygtige og passionerede mennesker bag uniformen og at der findes mange spændende karrieremuligheder inden for detailhandlen.

Forventer over 400 nye medarbejdere i år

- Fælles for vores seneste store aktiviteter er, at vi har sat vores medarbejdere i centrum. De er jo stjernerne, der hver især spiller en afgørende rolle i at sikre, at danskerne kan købe deres dagligvarer. Her er vores mål også at gøre op med ærgerlige fordomme om dagligvarebranchen, såsom at man ikke kan gøre sig en længere karriere eller parolen "man kan altid få et job bag kassen", siger Hauke Daene.

Lidl har ikke planer om at bremse væksten – tværtimod. I 2024 sigter dagligvarekæden mod at runde over 4.400 medarbejdere. Så selvom kæden har set en markant stigning i jobansøgninger, er behovet for flere medarbejdere stadig påtrængende.

I januar blev Lidl tildelt certificeringen ’Top Employer’ på baggrund af dagligvarekædens arbejde med HR-områder, herunder HR-strategi, arbejdsmiljø, talentrekruttering, uddannelse, trivsel, udvikling og kultur samt diversitet og inklusion. 

  

Opdateret 11. mar 2024