Lidl redder nu også brød og kager fra madspild

Lidl 21. jul 2023 -
This describes the image
Lidl samarbejder med madspildspappen om at mindske madspildet. Lidl
  • Kædens samarbejde med Too Good To Go udvides til også at omfatte bake off

Skrevet af: Henrik Denman

Lidl udvider indsatsen mod madspild. Kædens koncept med lykkeposer friske fødevarer med udvides nu med brød og kager.

Lidl var i 2019 den første discountkæde til at indlede et samarbejde med madspildsaktøren Too Good To Go. Bake off er den seneste produktkategori, som Lidl føjer til Too Good To Go-samarbejdet, der de seneste år har gjort det muligt at redde madvarer i kategorierne frugt og grønt, kød og køl, tørvarer og frost.

De nye bake off-lykkeposer udbydes på Too Good To Go-appen ved lukketid og kan afhentes næste dag indtil kl. 11.

Baseret på den indledende test i syv butikker forventer Lidl, at man fremover kan redde langt størstedelen af dagens overskud af bake off.

Lidl har testet potentialet for lykkeposer med brød og kager i udvalgte butikker, og efterspørgslen har vist sig at være stor, så konceptet udrulles nu i alle Lidls 144 butikker over hele landet.

– Vi er begejstrede for, at vi sammen med Too Good To Go kan udbrede bekæmpelsen af madspild til endnu en varekategori, nemlig brød og kager. Too Good To Gos store viden om, hvordan man begrænser madspild og deres afsætningskanal i form af appen har stor værdi for os, siger adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann.

Mål for madspild

Lidl har sat sig for, at kædens andel af madspild skal reduceres med 50 pct. inden 2030.

Heidi Boye er landedirektør i Too Good To Go. Hun siger:

– Vi arbejder sammen med Lidl på tværs af de varekategorier, hvor madspildet opstår. Bake off er et af de områder, hvor forbrugerne forventer friske fødevarer og der samtidig er kort holdbarhed på produkterne.

– Vi har brugere, der står klar til at redde det. Vores lykkeposer bliver revet væk i øjeblikket, siger Heidi Boye.
 

Opdateret 21. jul 2023