Lidl går ind i kampen om den grønne tallerken

Lidl 6. jan 2022 -
This describes the image
Foto: Lidl
  • I 2022 udvider den tyske discountkæde sit sortiment af veganske produkter til 80. Det er mere end en tredobling i forhold til begyndelsen af 2021

Med kampagnen ”Grøn januar”, som er et samarbejde mellem bl.a. Lidl og Dansk Vegetarisk Forening, og KlimaUdfordringen, der har Greenpeace, PlanteVækst og VeganerUdfordringen som afsender, er der kamp om danskernes grønne tallerken i begyndelsen af året.

Mere end 4.000 har meldt sig til KlimaUdfordringen. Det er en del af den globale trend “Veganuary”, som i fjor fik over 500.000 deltagere til at spise plantebaseret i januar.

Interessen for vegetariske og veganske produkter er også stigende blandt danskerne, og flere indfører kødfrie dage med mere grønt på tallerkenen. 

Derfor har Lidl udvidet sit veganske sortiment fra 23 produkter til 56 i 2021.

-  Vi har en målsætning om at tilbyde op mod 80 veganske produkter i vores sortiment allerede i andet kvartal i 2022, siger Jens Stratmann, adm. direktør hos Lidl Danmark.

Samtidig søsætter Dansk Vegetarisk Forening den landsdækkende kampagne "Grøn januar," der skal skabe fokus på at spise grønnere og synliggøre udbuddet af veganske produkter.

- Vi spurgte i vores seneste undersøgelse, hvad der er den største stopklods i forhold til at spise mere plantebaseret. Her svarede 41 procent, at det er supermarkedernes begrænsede udvalg. Derfor er vi virkelig glade for, at Lidl støtter op om kampagnen og gør deres plantebaserede varer mere synlige på hylderne, siger Mie Nordly, Erhvervschef hos Dansk Vegetarisk Forening.

Lidl Danmark har samarbejdet med Dansk Vegetarisk Forening siden 2018. Discountkæden ser "Grøn januar" som en mulighed for at synliggøre det grønne produktsortiment.
 

Opdateret 6. jan 2022