’Bælg mig’ – Lidl vil have kunderne til at vælge plantebaseret

Lidl 16. jan 2024 -
This describes the image
  • Hos Lidl ønsker de at bidrage til sunde og mere miljørigtige alternativer til animalske produkter med ny kampagne. 

’Bælg mig’ er budskabet i en ny kampagne, som Lidl, Copenhagen Business School og Dansk Vegetarisk forening samarbejder om.

Målet er simpelt: Flere skal præges til at vælge plantebaseret alternativer af hensyn til klimaet, og det er her, bælgfrugter kommer ind i billedet.

- Bælgfrugter har en lang række sundheds- og klimamæssige fordele, som vi gerne vil være med til at udbrede kendskabet til. I Danmark spiser vi for få bælgfrugter i vores kost, og det vil vi gerne ændre på,” siger Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark. 

Det er i Lidls CSR-testbutikker, kampagnen kommer til at køre, mens CBS-forskere indsamler data om kampagnen. Corporate Social Responsibility, som CSR er kort for, er virksomheders sociale ansvar, og det er derfor man starter kampagnen. Man ønsker at bidrage.

- Som landsdækkende dagligvarekæde har vi en unik mulighed for at præge vores kunders valg af fødevarer i en positiv og sundere retning. Derfor arbejder vi altid på at tilføje endnu flere bælgfrugter og plantebaserede produkter til vores sortiment, ligesom vi gerne vil inspirere gennem forskellige tiltag i butikkerne med nye og spændende opskrifter, forklarer Maria Lovecchio.

CSR-testbutikkerne, hvor kampagnen kommer til at køre, er ved Rådhuspladsen i Aarhus og i Nordhavn i København. Her kan man altså forvente som kunde at blive præget i en plantebaseret retning.

Lidl blev i november kåret til ’Årets plantebaserede discount-supermarked’ for andet år i træk. Her argumenterede man for, at placeringen af de plantebaserede alternativer ved siden af de animalske produkter var et stort plus.

Sideløbende indsamler forskere fra CBS data om forbrugernes vaner, så man kan se effekten af kampagnen.

- Testkampagner for at fremme bæredygtige og sunde fødevarevalg under ’real-life forhold’ giver værdifuld indsigt. Forbrugerundersøgelser er ofte baseret på spørgeskemaer i hypotetiske omgivelser. Men vi ved, at forbrugerne ofte siger én ting, men gør en anden ting, især når det kommer til bæredygtige og sunde valg, siger Meike Janssen, lektor ved Copenhagen Business School.

Opdateret 16. jan 2024