Veganerproducent øger sit millionoverskud

Leverandører 5. maj 2020 -
This describes the image
Henrik Lund Naturli' Foods Foto: Naturli' Foods

En volumenfremgang sidste år på 35 pct., alene på det danske marked, gav Naturli' Foods en bruttofortjeneste, der har udviklet sig fra 21 mio. kr. i 2018 til 24.5 mio. kr. i i 2019-regnskabet, der netop er blevet offentliggjort.

Årets resultat voksede i samme periode fra 13,8 mio. kr. til 15.6 mio. kr.

Randers-virksomheden, der er ejet af Orkla, oplyser ikke omsætningen i sit regnskabet, men den ligger tæt på milliarden.

Ifølge adm. direktør Henrik Lund sælges langt størstedelen af produkterne i detailhandlen og kun 5 pct. går til foodservice. Inden coronakrisen sagde han til Dansk Handelsblad, at foodservice "er et marked, som Naturli’ også først for alvor er gået ind på nu".

Ifølge Fødevarewatch er Naturli' på vej med en lang række lanceringer - 40 i alt i år.

Virksomheden har netop lanceret en isvaffel, Salty Caramel Soft Core, som har givet ikke færre end 5.800 likes på Naturli's Facebookside, Plantebevægelsen, og 3200 kommentarer på under en uge.

Naturli' har siden 1988 kun produceret 100 pct. plantebaserede produkter, og i de første mange, mange år var plantedrikke lavet på f.eks. soyadrik noget, der kun tiltalte en yderst begrænset forbrugerskare af rendyrkede vegetarer og veganere.

I dag appellerer Naturli’s produkter til en lang bredere del af befolkningen, som også tæller fleksitarer, yngre målgrupper og mere klimabevidste forbrugere og familier.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?