Unilever klar med fremtidens fødevarer

Leverandører 13. apr 2018 -
This describes the image
Knorr kører en kampagne for en ny produktserie, hvor forbrugerne får ideer til opskrifter udelukkende med tørrede ingredienser, som forbrugerne kender fra deres eget køkken. Foto: Unilever
Skrevet af: Henrik Denman

En af dagligvarehandlens vigtigste kamppladser i dag er frisk frugt og grønt. Udvalget er stort, dybt og varieret, og året rundt tilbyder butikkerne både kendte og eksotiske frugter og grøntsager til overkommelige priser.

Produktionen og transporten af de mange friske frugter og grøntsager står imidlertid overfor store udfordringer, lyder det fra en af Europas største fødevareproducenter Unilever, der bl.a. står bag mærket Knorr.

Knorrs forretningsgrundlag bygger på at fremstille tørre fødevarer, så det er ganske naturligt for virksomheden at fremhæve tørrede produkter til den daglige husholdning. Men samtidig byder Unilever ind i den aktuelle diskussion om, hvordan verden kan producere fødevarer nok til en befolkning, der på verdensplan vokser nærmest eksplosivt.

– Unilever er forkæmper for fødevarer, der er bæredygtigt for både miljøet og forsyningen. Vi står med en udfordring, der i fremtiden bliver endnu større med at producere mad til flere mennesker. Derfor er vi nødt til at blive mere effektive, og vi skal lære at producere fødevarer mere bæredygtigt, siger Zitta Ipsen, der er ansvarlig for markedsføring af Unilevers produkter i Danmark.

Vil gøre op med myter

Udgangspunktet for Unilever er, at vi ikke får mere plads eller vand til at dyrke afgrøder.

Fødevareproduktionen skal derfor blive mere effektiv, så vi kan producere mere mad med færre ressourcer, mindre CO2-udledning og mindre madspild.

– Vi har arbejdet med tørrede fødevarer i rigtig mange år som en integreret del af vores Unilever Sustainable Living Plan. Og vi har øvet os på at tørre friske råvarer på den mest naturlige og skånsomme måde.

– Vi aftager i dag en meget stor del af verdens landbrugsråvarer, og vi samarbejder med nogle af verdens dygtigste bæredygtige producenter af tørrede tomater, løg, hvidløg, porrer, selleri, krydderurter og meget mere, siger Zitta Ipsen.

Unilever oplever, at der blandt en del forbrugere findes myter omkring brugen af tørrede fødevarer i den daglige madlavning. Mange tror, at tørrede produkter er unaturlige.

– Vi vil ikke sætte de tørrede fødevarer i stedet for de friske. Vores mål er at give forbrugerne adgang til tørre produkter med naturlige ingredienser, som fungerer godt sammen med de friske råvarer, og som gør det nemt at leve bære-dygtigt i hverdagen.

Unilever lancerer nu en ny Knorr-produktserie, som udelukkende anvender tørre ingredienser, som forbrugerne kender fra deres eget køkken, f.eks. æggeblommer, løg og krydderurter.

Opdateret 10. nov 2020