Uhrenholt præsenterer rekordregnskab
-
Den fynske fødevarevirksomhed kom ud af 2020 med et rekordstort overskud på 67,5 mio. kr. før skat. Det sker efter, Uhrenholt har lukket tabsgivende aktiviteter ned på det russiske marked
Uhrenholts exit fra Rusland er den altovervejende årsag til, at et 2020 præget af Covid-19 udviklede sig til det bedste regnskabsår nogensinde for den fynske fødevarekoncern.
Overskuddet før skat lyder på 67,5 mio. kr. mod et resultat på -25,0 mio. kr. i 2019. Omsætningen er på niveau med året før og udgør 2,2 mia. kr.
Underskuddet i 2019 var udelukkede drevet af den russiske forretning og afviklingen heraf.
- 2020 var et af de mest uforudsigelige og svære år nogensinde. Men hele Uhrenholt-organisationens omstillingsparathed har gjort det muligt at holde operationen kørende, levere varerne til vores mange kunder og skabe tilfredsstillende resultater i et krævende år, siger CEO Sune Uhrenholt i en pressemeddelelse.
Uhrenholt-koncernen beskæftiger sig med global handel med mejeriprodukter og frosne grøntsager samt udvikling af egne fødevarebrands.
De to divisioner; Trading og Consumer, bidrager ligeligt til koncernens markante fremgang, om end Covid-19 begge steder har sat krisestyring foran egentlige vækstinitiativer på næsten alle markeder.
Markant fremgang i detail
Uhrenholt har i 2020 brugt store ressourcer på at løse de udfordringer, der er opstået under corona-pandemien. Det gælder ikke mindst implementering af nye procedurer til hindring af smittespredning og bedst mulig beskyttelse af de mange medarbejdere rundt om i verden.
Med en mere fokuseret organisation har Uhrenholt samtidig været bedre rustet til at håndtere krisen og tilpasse sig hastige ændringer i efterspørgsel og forbrugsmønstre.
- Da salget til restauranter og hoteller begyndte at falde på grund af nedlukningerne, var vi hurtige til at rette et øget fokus mod detailhandlen i særligt Asien og Afrika, hvor efterspørgslen på fødevarer i høj kvalitet var stigende, fortæller Sune Uhrenholt.
Tilbagegangen inden for foodservice er således mere end opvejet af mersalg til detailhandlen og kommer ikke mindst til udtryk ved, at salget af mejeri- og grønsagsprodukter under varemærket Emborg er steget markant.
Væksten under Emborg-mærket er skabt gennem salg af nye produkter, som alle er udviklet og sendt på markedet inden for de sidste 36 måneder. Det gælder blandt andet ost, frosne bær samt en række plantebaserede alternativer til ost.
Uhrenholt vil i de kommende år udvide sin satsning på plantebaserede fødevarer, som i stigende grad vinder indpas blandt klimabevidste forbrugere flere steder i verden.
Resultat afspejler potentialet
COVID-19-nedlukningerne har sat skub i den digitale udvikling af erhvervslivet. Det gælder i høj grad også for Uhrenholt, som i 2020 har investeret kraftigt i online salgskanaler og digitalisering af supportfunktioner og værdikæde.
Digitalisering vil også stå højt på dagsordenen i 2021, hvor det overordnede fokus er at styrke koncernens finansielle stilling samt fortsat profitabel vækst inden for Consumer og Trading.
- Vi glæder os over, at vi nu kan se positivt fremad efter nogle svære år med afvikling i Rusland. Vi mener, at 2020-resultatet afspejler det potentiale, som ligger i vores kerneforretning fremover, siger Sune Uhrenholt.
Det stærke 2020-regnskab har medført en betydelig konsolidering i Uhrenholt-koncernen. Egenkapitalen er øget fra 6 mio. kr. til 56 mio. kr., mens den rentebærende gæld er kraftigt reduceret med mere end 150 mio. kr.