Udsigt til rekordstor Black Friday

Leverandører 13. nov 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Black Friday rammer landet den 29. november, og det ser ud til at blive den hidtil største af sin slags i Danmark.

Lidt over en tredjedel (35 pct.) af forbrugerne venter nemlig at shoppe alt fra tøj og sko til elektronik i de danske strøg- og netbutikker, viser en forbrugerundersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor 32 pct. forventede at benytte sig af de gode tilbud på den sorte fredag.

- Kendskabet til Black Friday er helt i top, og især de yngre forbrugere har taget tilbudsdagen til sig. Hvis de sætter handling bag ordene, så kan det blive en rekordstor handelsdag, vurderer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Mange bruger over 3000 kr.

Han peger på, at ca. en fjerdedel af forbrugerne har udsat køb, fordi de forventer at kunne købe varen billigere Black Friday.

- Sammenholder vi det med, at mere end en tredjedel forventer at hive mere end 3000 kr. op af pungen, så kan butikkerne godt forberede sig på en travl dag, siger Niels Ralund.

Udsigten til en rekordstor Black Friday overrasker ikke forbrugerøkonom hos Nordea, Ann Lehmann Erichsen.

- Privatøkonomien er rigtig god hos mange, og de er klar på at bruge nogle af de opsparede penge, når der er gode tilbud. Og der er rigtig mange gode tilbud på Black Friday. Samtidig er der også mange, som vil benytte sig af muligheden for at købe nogle billige julegaver, så jeg forventer, at Black Friday bliver meget stor i år, siger hun.

 

Opdateret 10. nov 2020