Tyskland vil have fingrene i det økologiske spisemærke

Leverandører 24. jun 2019 -
This describes the image
Spisemærket skal vejlede kunderne hos de forskellige spisesteder om økologien det pågældende sted. Foto: Det Økologiske Spisemærke

Siden det økologiske spisemærke blev introduceret for 10 år siden, er næsten 2600 private og offentlige spisesteder blevet certificeret med et 'Ø' i enten bronze, sølv eller guld.

Spisemærket er ikke gået ubemærket hen; heller ikke i udlandet, hvor blandt andre Norge og Sverige har indført deres egen version af konceptet. Lige nu er det dog særligt Tyskland, der har set sig lun på det danske økologifremstød.

- Tyskland oplever en høj efterspørgsel efter økologi, men det er ikke reflekteret i det tyske foodservicemarked. De trækker derfor på vores viden og erfaringer med det økologiske spisemærke, siger jordbrugsøkonom i Fødevarestyrelsen Carmen Calverley, i en pressemeddelelse fra Det Økologiske Spisemærke, som Miljø- og Fødevareministeriet skabte i 2009.

Læs også: Økologi udgør 30 pct. af frugt og grønt-salget i Coop

Mulighed for eksport af økologi

Det er ikke kun det økologiske spisemærke, der lyder som en god eksport-case for landet. Helt konkret kan det betyde mere eksport til det sydlige naboland, som i forvejen er Danmarks største eksportmarked inden for økologi.

- Hvis Tyskland implementerer en lignende mærkningsordning, vil danske
foodservicevirksomheder kunne bidrage til at dække den voksende efterspørgsel på det tyske marked og samtidig understøtte den udvikling, som skal sætte gang i den økologiske omstilling af tyske, offentlige og private spisesteder, siger Carmen Calverley fra Fødevarestyrelsen.

Læs også: Dansk eksportfremstød på private label-messe

Hun bakkes op af Lise Walbom, der er adm. direktør for fødevareklyngen Food Nation, et privat-offentligt samarbejde om at fremme danske fødevarevirksomheder på det internationale marked.

- Danmark er verdensmester i økologi og har både et stort udbud af økologiske varer, men også en stor videnbase med løsninger inden for økologisk produktion, som vi ser et stort eksportpotentiale i. I foodservicesektoren bruges der rigtig mange varer, og hvis Det Økologiske Spisemærke kan inspirere andre lande til selv at igangsætte en lignende mærkningsordning er potentialet for dansk økologieksport stor, siger Lise Walbom, adm. direktør hos fødevareklyngen Food Nation, i pressemeddelelsen.

Også lande som Østrig, Frankrig og Storbritannien har udvist interesse i det økologiske spisemærke. Ligedan fremhæves Kina, Korea og Indonesien som lande med et begyndende øko-momentum, der kan bidrage til Danmarks eksport af økologiske fødevarer.

Læs også: Dansk øko-rekord slået ud af kurs

Opdateret 10. nov 2020