Tulips overskud skrumpede med 47 millioner
Tulip Food Company, der producerer og markedsfører forældede og ferske kødprodukter som Tulip, Steff Houlberg, Gøl, Mou og Den Grønne Slagter, havde et salgsmæssigt fint regnskabsår i 2017/2018 med en vækst på 90 mio. kr. Samlede landede toplinjen på 5,1 mia. kr.
Omvendt faldt resultatet af primær drift med 25 mio. kr. til 113 mio. kr., hvilket selskabet primært forklarer med stigende omkostninger. Også årets resultat tog et stort fald med 47 mio. kr., svarende til 34 pct., og landede på 75 mio. kr.
Salgsvæksten skyldtes først og fremmest fremgang på det danske og amerikanske marked.
Pres på mærkevarerne
Derimod har Tulips europæiske markeder i flere år været præget af lavvækst og en kategoriværdi, som er presset af kampagnesalg på mærkevaren og dagligvarekædernes fortsatte fokus på private label, lyder det i ledelsesberetningen.
Selskabet har dog generelt kunnet glæde sig over sommerens flotte vejr over Europa, som påvirkede afsætningen positivt.
Tulips positive fremgang i omsætningen lever op til selskabets forventninger, og ledelsen vurderer, at Tulip står godt rustet til fremtiden.
'I 2018/1019 er der budgetteret med en omsætningsstigning. Der er i lighed med tidligere år afsat midler til intensiveret udvikling af Tulip på en række nøgleområder. Der forventes et resultat på niveau med indeværende år, der ud over konkurrencesituationen er afhængig af valuta- og råvareudviklingen', lyder det i ledelsesberetningen fra det Danish Crown-ejede datterselskab.