Tulip vil gøre grisen "in" blandt unge forbrugere
Når de unge køber ind, er det sjældent svinekoteletterne eller medisterpølsen, som lander i deres indkøbskurv.
Blot 23 pct. af de unges kødindkøb er grisekød, hvilket er lavt sammenlignet med aldersgrupperne over dem, hvor grisekød i gennemsnit fylder 32 pct. af kødindkøbet, viser en undersøgelse fra GfK ConsumerTracking.
Men nu vil kødproducenten Tulip arbejde på at gøre grisen mere populær blandt de unge.
- Unge forbrugere har helt nye krav og forventninger til deres valg af fødevarer, og deres madvaner er væsentlig anderledes end tidligere generationer. Vi er naturligvis interesserede i at udvikle og forny os sammen denne forbrugergruppe, så de ser vores udbud af produkter og brands indenfor grisekød som attraktive, siger Andreas Kjær Thomsen,Head of Strategic Innovation hos Tulip Food Company i en pressemeddelelse udsendt af den fødevareklyngen Danish Food Cluster.
Fokus på innovation
Et vigtigt våben i Tulips kamp om at vinde flere unge forbrugere er case-konkurrencen FoodTech Challenge og InnovateFood.dk, hvor et håndplukket ekspertpanel og en gruppe udvalgte studerende fra hele verden skal se på Tulips udfordring.
Ifølge en undersøgelse fra TNS Gallup forbinder 62 pct. af de 18-29-årige grisekød med klassiske retter, mens kun 22 pct. forbinder det med hurtig hverdagsmad.
Skal Tulip og andre kødproducenter fange flere unge forbrugere – de såkaldte Millennials, der udgør 20 pct. af Danmarks befolkning, skal det være gennem ’value for money’ og teknologi. Det viser undersøgelser fra analysebureauerne Kantar Gallup og Norstat.
66 pct. af Millennials anvender nemlig mobilen, når de står i butikken for at undersøge noget om en eller flere varer, og derudover er pris, bæredygtighed og kvalitet vigtige parametre for Millennials.
For Tulip er FoodTech Challenge og InnovateFood.dk det helt rette sted at bearbejde udfordringen med at vinde flere yngre forbrugere i fremtiden.
- FoodTech Challenge og InnovateFood.dk giver os en spændende mulighed for, at få repræsentanter fra målgruppen selv, i form af udvalgte studerende, til at komme med nytænkende løsninger på problemet. Samt modtage spændende indspark fra et ekspertpanel, fortæller Andreas Kjær Thomsen.