Tre danske klassikere er de mest nyskabende i dagligvarehandlen
Mens mærkevarerne klarer sig godt, når forbrugerne bedømmer kvalitet og smag, så mener de danske forbrugere omvendt ikke, at innovationen er særlig høj blandt mærkevareproducenterne.
Ifølge AIM Creates nye brandanalyse, hvor 1.022 forbrugere i alderen 20-70 år er blevet spurgt om deres holdninger, bedømmer forbrugerne i flere tilfælde private labels-brands til at være mere nyskabende end de kende mærkevarer.
Alligevel er det tre gamle danske klassikere i form af Kim's, Arla og Toms, som forbrugerne bedømmer til at være de mest innovative i dansk dagligvarehandel - lige foran Coca-Cola, der i årtier har været et af de mest kendte brands i verden.
Kim's topplacering i analysen forklares med den store mængde produktnyheder, der løbende bliver lanceret og støttes massivt op i alle kanaler. Også Arlas løbende lanceringer af nye produkter er årsag til andenpladsen i forbrugeranalysen.
"Toms og Coca-Cola bliver også opfattet som nyskabende til trods for, at der ikke i samme grad bliver lanceret mange produktnyheder. Til gengæld formår man løbende at skabe vitalitet omkring mærket - både i forbrugernes bevidsthed og på hylden ved at investere i brand-universet samt introducere nye emballager", lyder det i analysen fra AIM Create.
Flere investeringer i mærket
Da de innovative brands skaber kundestrøm, mener AIM Create, at mærkevareproducenterne bør investere yderligere i deres brands.
Ellers risikerer hele kategorien at blive opfattet som generisk, så der kommer større fokus på pris og pres fra private labels, mener analysevirksomheden.
"Det er således vigtigt at lancere produktnyheder på markedet - og støtte disse massivt op både i og udenfor butikken. Udover egentlige produktnyheder vil nye emballageformer/designs og investering i kommunikationsuniverset også være med til at styrke ens position som nyskabende", lyder anbefalingen fra AIM Create.