Tobaksproducent indleder priskrig på cigaretter
Langt de fleste kæder havde fyldt lagrene godt op med tobak, da afgiften steg 1. april, og først nu er de sidste butikker tæt på at melde udsolgt, når kunderne spørger efter cigaretter til gammel pris.
Men nu er der igen billige cigaretter på hylderne.
Det er tobaksproducenten Philip Morris, der blandt andet står bag mærkerne Marlboro og Skjold, der nu sender en række cigarettyper ud med den øgede afgift, men til gammel pris. Producenten må altså selv sluge afgiftsforhøjelsen.
Mens blandt andet billigmærket rød Skjold 100 med den nye afgift i en periode nåede at koste 53 kr. fås den nu igen til 38,50 kr.
Marlboro, der er premium-mærket fra Philip Morris, nåede at komme op på 55,50 kr. Det er nu i nogle udgaver igen på hylderne til 41 kr.
Fra Philip Morris lyder det i en mail fra kommunikationschef Christopher Arzrouni:
“Vi kommenterer aldrig vores prisstrategier. Den slags information er også særdeles følsom ud fra et konkurrenceretligt perspektiv.”
Forebygge rygning
Tobakspriserne steg 1. april som et led i en større tobakspakke, der skal hindre unge i at begynde at ryge og samtidig få flere rygere til at stoppe. Afgifterne skal stige igen 1. januar 2021.
Samtidig er Folketinget på ved med en lov, der blandt andet vil kræve neutral tobaksemballage og tobak bag forhæng i butikkerne.
Dagligvarekæderne har stort set alle gemt tobakken væk for at støtte indsatsen mod unges rygning, men der er samtidig udtrykt bekymring for, om salget af tobak vil gå til grænsehandlen og det illegale marked, når afgiften på tobak stiger. Prisgabet mellem de danske og de tyske priser er ca. 15 kr. per pakke.