Supermarkederne sælger mere fersk fisk

Leverandører 30. jun 2017 -
| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|
Skrevet af: Henrik Denman

Fiskemarkedet vokser, og danskerne køber mere fersk fisk og flere færdigretter med fisk på køl end tidligere.

Danskerne er for alvor begyndt at bruge fersk fisk i madlavningen. Til gengæld køber forbrugerne mindre konservesfisk og frossen fisk.

I forhold til 2006 ligger salget af fiskekonserves og frossen fisk på niveau, men i forhold til 2015 er der sket et mindre fald. Den store stigning i salget siden 2006 ligger på fersk fisk.

Det viser en undersøgelse fra analysehuset Nielsen.

Undersøgelsen viser også, at danskerne i højere grad køber færdigretter med fisk. 71 pct. af forbrugerne køber deres ferske fisk i supermarkederne.

Mere end laks

Den nye tendens mærker man også hos Coop, der sammen med Fiskebranchen gør en ekstra indsats for at få danskerne til at vælge flere danske fisk i sæsonen som hornfisk, kulmule, kuller og mørksej.

Ud over at deltage i Fiskebranchens kampagner og køre kampagner i egne butikker arbej-der Coop hele tiden med sortimentet for at finde nye løsninger og produkter.

– Vores store satsning er samarbejdet med Thorup Strand, som også er en satsning for dansk fisk, siger CSR-chef, Thomas Roland, i en pressemeddelelse.

– Vi prøver at være meget tydelige og konkret vise vores kunder, at der er andet end torsk, laks og rødspætte at vælge imellem. Vi kalder det sæsonfisk for netop at under-strege, at det drejer sig om andre typer fisk end de tre store fiskearter.

Færdigretter

Ifølge Nielsen er der sket en stigning på 591 ton i salget af færdigretter med fisk siden 2004. Coop har i perioden udvidet sortimentet på færdigretter, og det fortsætter man med.

– Vores udvalg af færdigretter med fisk er blevet større bl.a. gennem vores C-måltids-markedet, hvor vi også sælger en række varianter med fisk. I salaterne er det alt sammen certificeret fisk og skaldyr, siger Thomas Roland.

Trods den stigende interesse for at sætte måltider med fisk på bordet, oplever Coop samtidig, at forbrugerne mangler viden om, hvordan man tilbereder vildtfanget fisk som hvilling, kuller og kulmule.

– Vi sælger suverænt mest laks, der udgør langt over halvdelen af vores totale omsætning på fersk fisk. Det meste er opdrættet i Norge. For at sælge mere vildtfanget dansk fisk skal forbrugerne lære at lave simple, hurtige og børnevenlige retter med fiskene, siger Thomas Roland.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?