Sundhedsordfører: Tobaksproducent kortslutter antirygepolitik

Leverandører 3. sep 2020 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen

opdateret, 3. sep. k. 16.55 med rettelse i citat med skatteministeren

Tobaksgiganten Philip Morris, der sidder på knap en femtedel af det danske tobaksmarked, valgte i sidste uge at dumpe prisen på cigaretter.

Det betyder, at den amerikanske producent på en række produkter selv sluger den øgede tobaksafgift på ca. 11 kr., som regeringen har indført fra 1. april. Dermed sælger producenten de berørte cigaretter med tab.

Prisdumpingen får politikere fra begge sider af Folketinget til at reagere.

SFs’ sundhedsordfører Kirsten Normann Andersen siger, at formålet med den højere pris på cigaretter er, at færre unge skal begynde at ryge.

- Det fører alt for let til livslang afhængighed. Den letteste måde at stoppe på – er ved slet ikke at begynde. Derfor vil vi selvfølgelig også følge op på tobaksindustriens forsøg på at kortslutte målet med de højere priser, siger Kirsten Normann Andersen.

Hun har nu sendt en række spørgsmål til sundhedsminister Magnus Heunicke (S).

”Hvad er ministerens holdning til, at en mulig priskrig på tobaksmarkedet kan betyde, at effekten af en afgiftsforøgelse kan blive afsvækket eller ødelægge de effekter, man ville opnå i forhold til et nedsat tobaksforbrug”, spørger hun blandt andet.

Skatteminister vil følge prisudviklingen

Dansk Handelsblad har stillet tilsvarende spørgsmål til sundhedsministeren, der dog henviste til skatteminister Morten Bødskov (S), fordi der er tale om en forhøjelse af tobaksafgifterne som en del af Finansloven.

Skatteministeriet fastsætter udelukkende afgiftssatsen på cigaretter og ikke den endelige detailpris, som fastsættes af producenterne.

Det er dog ifølge skatteministeriet normalt, at afgiftsforhøjelser lægges i priserne.

Skatteminister Morten Bødskov (S) siger, at det er regeringens klare ambition, at færre børn og unge begynder at ryge, fordi rygning er en af de største trusler mod folkesundheden i Danmark.

"I den forbindelse er det velkendt, at højere cigaretafgifter er et effektivt middel til at opnå det mål. Derfor har vi øget cigaretafgiften sammen med et flertal i Folketinget. Vi har ikke mulighed for at bestemme prisen på cigaretterne – vi har kun indflydelse på afgiften. Derfor vil regeringen følge udviklingen og løbende drøfte med Folketingets partier, om der er behov for yderligere tiltag", siger skatteministeren til Dansk Handelsblad.

Ingen kommentar fra konkurrenterne

Venstres sundhedsordfører, Martin Geertsen, siger, at han som ”liberalt sindet politiker” normalt ikke blander sig i prisdannelsen og dermed den frie konkurrence.

- Som sundhedspolitiker hæver jeg imidlertid øjenbrynene i forhold til det, der foregår på markedet lige nu, og jeg kan forsikre producenterne om, at rygning, og særligt unges rygning, er et område, der har vores store bevågenhed, siger han.

- Hvis der er behov for nye supplerende initiativer for at nå målsætningen om en røgfri generation i 2030, må vi se på det sammen med de øvrige forligspartier. Det er ikke noget vi stræber efter, men muligheden er til stede, siger han.

Han forventer, at sagen vil komme op, når tobaksforligskredsen skal mødes i forbindelse med et lovforslag til en samlet antirygepakke.

Datoen for mødet er endnu ikke offentliggjort, men loven skal endeligt vedtages i efteråret.

Philip Morris formåede i 2019 at øge sine markedsandele på det danske tobaksmarked fra 18 til 18,3 pct., efter at selskabets omsætning steg med ca. 25 mio. kr. og nu ligger på 1,46 mia. kr.

Tobaksproducenten vil ikke kommentere prisnedsættelsen med henvisning til konkurrencen.

Konkurrenterne Japan Tobacco International, der producerer tobaksmærkerne Camel og Winston, og markedsledende British American Tobacco, der sidder på ca. 70 pct. af det danske tobaksmarked med mærkerne Prince og Kings, vil ikke kommentere tiltaget fra Philip Morris - ej heller fortælle, om man påtænker at gå ind i en decideret priskrig.

- Af konkurrenceretlige grunde kommenterer vi hverken på konkurrenters eller vores egen prissætning, siger Alexander Barming, kommunikationschef i Norden, BAT.

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?