Sukkerindhold i cornflakes varierer markant fra land til land
”Med 40 pct. af dit daglige behov for fiber dækket er dette sunde morgenmadsprodukt med hvedeklid en fantastisk måde at starte dagen på”.
Sådan beskriver Kellogg’s morgenmadsprodukter All Bran Flakes på sit officielle website.
Men sundheden er – i hvert fald i nogle lande – til at tage at føle på.
Indholdet af sukker og salt er nemlig relativt højt, og varierer markant fra land til land, viser en undersøgelse, som WASH, World Action on Salt & Health har foretaget. Og de store forskelle i indholdet af salt og sukker gælder en hel række produkter fra både Kellogg’s og Nestlé.
Mens der eksempelvis er 40 g sukker per 100 g i All Bran Flakes i Brasilien, er der kun 14 gram sukker i det danske produkt. Saltindholdet er med 1,81 g per 100 g størst i USA, mens det i Danmark ligger på 0,70 g.
Når det kommer til Cherrios Honey fra Nestlé er det forbrugerne i Hong Kong, der får mest sukker. De får 34,2 g sukker per 100 gram, mens danskerne kan nøjes med 24 g – og i bund på listen ligger Australien med kun 17,8 g per 100 g. Saltindholdet i samme produkt 1,08 g per 100 g i Ungarn, men der i produktet i Australien kun er 0,67 g.
Honey Smacks har i Mexico det højeste sukkerindhold blandt de 19 undersøgte produkter. Mere end halvdelen af indholdet er sukker (56,7 g), mens det samme produkt indeholder 43 gram i Norge, hvis honning-morgenmad har det laveste indhold af sukker. Produktet forhandles ikke i Danmark.
Handler også om økonomi
Emmelie Augustsson, Market Nutritionist i Nestlé Norden, siger om forskellene, at Nestlé som strategi i alle lande har løbende at reducere salt, sukker og fedt i sine produkter samt at tilsætte mere fuldkorn.
- Vi fra Nestlé i Norden har prioriteret reduktion af salt, fedt og sukker samt på et højere fuldkornsindhold. Derfor er vi nogle gange inspirator for resten af Nestlé på disse områder, hvad vi fx også ofte er på et område som økologi, som vi i mange sammenhænge bringer på banen internt i koncernen, siger Emmelie Augustsson.
På spørgsmålet om, hvorvidt forskellene også kan skyldes, at det er billigere at producere morgenmad med storst sukkerindhold, siger hun.
- Selvfølgelig er Nestlé opmærksom på råvarepriser på ingredienser. Men faktisk er der salg i sundhed. Tager vi et nordisk eksempel, morgenmadsproduktet Fitness. Produktet blev i perioden 2005-2012 forbedret, så salt, sukker og mættet fedt blev reduceret med 22-28 pct., mens fiberindholdet blev øget med 34 pct., og fuldkornsindholdet øget med 6,5 pct. Det medvirkede til en fordobling af salget fra 2013-2014.
Det er ikke lykkedes at få et svar fra Kellogg’s trods flere henvendelser.
Se alle tallene fra WASH, World Action on Salt & Health:http://www.worldactiononsalt.com/less/surveys/2016/190144.pdf