Stryhns trodser hård konkurrence
Roskildevirksomheden Stryhns fortsætter år efter år en med en uafbrudt række af flotte regnskaber, der hvert år sætter nye rekorder. På fem år har fødevarevirksomheden under ledelse af adm. direktør Kristian Kornerup Jensen drevet omsætningen i vejret med 16 pct., og bare i 2016 fik salget igen et pænt nøk opad med 3 pct. i forhold til 2015.
Omsætningen blev i 2016 627 mio. kr. Udviklingen er ikke mindre imponerende, når man ser på selskabet evne til at tjene penge. Driftsresultatet steg med 12 pct. til 57 mio. kr., og årets resultat nåede op på 42 mio. kr., hvilket er en stigning på 15 pct. Det er således gan-ske naturligt, at ledelsen skriver, at resultatet fuldt ud lever op til forventningerne for 2016.
Selskabet forventer i 2017 at fastholde sin markedsposition og at fastholde de gode øko-nomiske resultater.
Norsk ejer
I 2008 blev selskabet, der indtil da havde været en familieejet virksmhed, opkøbt af den norske koncern Agra, og i dedn forbindelse fusionerede Stryhn’s med Graasten Salater.
Virksomheden omfatter i dag også Langelænder Pølser og Jensens Køkken.
Ledelsen skriver i årsregnskabet, at totalmarkedet for Stryhns’ væsentligste forretnings-området i 2016 har haft en mindre tilbagegang, og at det danske marked fortsat et stærkt konkurrencepræget med stor fokus på pris.
Kristian Kornerup Jensen overtog chefstolen i 2011. På det tidspunkt var resultatet i Stryhns faldet drastisk gennem nogle år, men han fik virksomheden tilbage på sporet. Hans strategi var at skabe begejstring hos medarbejderne i forhold til at fastholde visioner og innovation og være effektive. Virksomheden blev meget bevidst om, hvor den skulle investere i at differentiere produkterne, mens den i resten af værdikæden skulle køre med så lave omkostninger som muligt.