Storkøkkener: Små budgetter er en hurdle for økomærket
Det Økologiske Spisemærke fylder i år 10 år, og samtidig runder antallet af storkøkkener et lige så rundt tal, nemlig 3.000 danske.
Ifølge en undersøgelse, som Arla Pro har foretaget, vil flere storkøkkener gerne have mærket, der fortæller, at mindst 30 pct. af råvarerne er økologiske.
Men blandt andet økonomien er årsag til, at storkøkkener afholder sig fra at søge om mærket.
Derfor råder marketingschef hos Arla Pro Mathias Qwist Fenger storkøkkenerne til at dele konverteringen til økologi op i mindre bidder.
- Det er vigtigt at huske, at konverteringen til økologi er en trinvis proces. Et godt råd er derfor at kigge ind i, hvilke råvarer der er billigst at skifte ud som de første. På den måde kan storkøkkenerne komme op på de 30 pct. økologi, som ordningen kræver som minimum, uden at ødelægge deres budget. Det kan for eksempel være korn- og mejeriprodukter, siger Mathias Qwist Fenger.
I undersøgelsen siger storkøkkenerne, at de ikke mener, at det vil skabe værdi for kunderne at have det økologiske mærke.
Det stemmer dog ifølge Arla ikke overens med en undersøgelse fra Økologisk Landsforening, som viser, at hver fjerde dansker vælger spisested efter, om der serveres økologisk mad.
Gode råd om vejen til Det Økologiske Spisemærke
- Lav en plan for konverteringen og find de ”hurtige” gevinster
- Start med at kigge på jeres udvalg af korn og mejeri. Disse råvarer bruger storkøkkenerne typisk mange kg af
- Det tager tid at opnå Det Økologiske Spisemærke – stræb ikke efter guldmærket med det samme
- Kommuniker ud til jeres kunder, at I har økologiske råvarer. På den måde får I værdien tilbage i forhold til investeringen i omlægningen
- Arbejd kontinuerligt med at minimere madspild for at få luft i budgettet til mere økologi
(Kilde: Arla Pro)