Stor tilbagegang i Lantmännens melforretning

Leverandører 21. jun 2019 -
This describes the image
Markedet for mel til boller og brød er vigende i Danmark, og det skærper konkurrencen. Foto: Amo
Skrevet af: Søren Tougaard

Det er aldrig et sundhedstegn nærmest år for år at tabe penge trods en omsætning godt over den halve milliard.

Også i 2018 kom Lantmännens melforretning, der tæller kendte brands som Axa og Amo, ud med et mindre underskud på ca. 2 mio. kr. efter forrige års overskud på 10 mio. kr.

Dermed er det kun lykkedes Lantmännen Cerealia at komme ud med overskud i et af de seneste fem regnskabsår siden 2014. I samme periode er omsætningen faldet med 21 pct.

Alene sidste år tabte virksomheden 70 mio. kr. af omsætningen, der nu er ca. 593 mio. kr.

Lantmännen Cerealia producerer og sælger mel og kornbaserede produkter som brød, kagemix og morgenmadsprodukter inden for müsli og havregryn.

Produkterne afsættes bredt til grossister, detail, industri og bagere i Danmark, mens en mindre andel går til eksport i Norden.

Et hårdt marked

Og ifølge selskabets ledelse er Lantmännens Cerealias produkter udsat for en meget stor konkurrence, som er øget i takt med konsolideringer inden for såvel kunder som producenter.

"I de senere år er konkurrencen forstærket gennem et øget udbud fra tyske møller. Markedet er i såvel Danmark som de nære udenlandske markeder præget af overkapacitet, hvilket øger priskonkurrencen", står der i ledelsesberetningen.

Og selskabets ledelse ser ikke umiddelbart for sig, at der kommer mere opløftende markedsvilkår de kommende år. Tværtimod.

"Vi forventer os fortsat en meget vanskelig markedssituation både for B2B og B2C med hård konkurrence først og fremmet på et vigende melmarked. Vi forventer derfor et pres på både volumen og omsætning. Der arbejdes løbende med initiativer til forbedring af selskabets konkurrenceevne", står der endvidere i beretningen fra ledelsen.

 

Opdateret 10. nov 2020

Vil du vide mere?