Stor interesse for danske øko-produkter
8,4 pct. af det samlede danske fødevaresalg kom fra økologi i 2015, hvilket har cementeret Danmarks position som det førende økologi-land i verden.
Den store begejstring for danske øko-produkter har også smittet af på eksporten, der steg med 15 pct. fra 2014 til 2015 og er tæt på 2 mia. kr. Samtidig forventer Økologisk Landsforening, at øko-eksporten vil stige til ca. 3,5 mia. kr. i 2020, hvor Tyskland i dag er det ubetinget største eksportmarked med en andel på 38 pct.
Skubber til eksporten
Den tyske by Nürnberg er vært for verdens største økologimesse BioFach, der åbner i dag, og er den vigtigste event for alle øko-producenter med ambitioner om vækst udenfor Danmarks grænser.
Dette ses også i antallet af danske udstillere, der er rekordhøjt med 54 og både tæller velkendte virksomheder som Arla og Thise og mindre kendte som RawBite og Møllerup Brands.
På BioFach vil den danske fællesstand byde på et bredt udvalg af økologiske produkter fra Danmark – fra klassiske eksportvarer som mælk, oste, æg og kød til snackbarer, flydende urter, øl, juicer og babymad.
- Danmark har verdens højeste økologiske markedsandel, og den globale førerposition vækker international opmærksomhed. De danske virksomheder er kendt i udlandet for at udvikle innovative øko-produkter af høj kvalitet og troværdighed. Den danske øko-eksport er steget uafbrudt i ti år, og et fremstød på verdens største øko-messe er med til at skubbe yderligere på den positive udvikling. Derfor er det utroligt glædeligt, at et rekordstort antal virksomheder deltager i eksportfremstødet, siger Helene Birk, markedschef for eksportfremme i Økologisk Landsforening.
Cirka 48.000 indkøbere fra 130 lande ventes at besøge BioFach de kommende dage.