Stor interesse for danske øko-producenter
32 danske udstillere var på plads på den danske fællesstand på økologimessen Biofach i Tyskland, og mange producenter melder om stor interesse fra udenlandske indkøbere.
Salgsansvarlig for Nordisk Brænderi, Klaus Brock, er en af de danske udstillere, som har haft nogle meget travle dage.
Det er første gang, at det familieejede mikrobrænderi deltager på messen, og brænderiet har benyttet lejligheden til at præsentere en nyudviklet serie af økologisk akvavitter, som bliver solgt under navnet ’Nordic Aquavit Monastery’.
Vodka-serien er inspireret af gamle opskrifter fra munkeklostrene, og mange er begejstret for smagen, fortæller Klaus Brock, som især er på jagt efter distributører på de nære eksportmarkeder.
- Vi har allerede fået kontakter i både Norge, Sverige og Tyskland, og når vi kommer hjem, skal vi til at finde ud af, hvem der er seriøse, siger han.
Sparker døren ind på nye markeder
Iværksætterne bag Copenhagen Sparkling Tea Company har også fået mange nye kontakter til potentielle kunder og distributører.
Pernille Bundgård, markedschef, eksport i Økologisk Landsforening, betegner netop Copenhagen Sparkling Tea Company som et godt eksempel på den nytænkning og innovationskraft, som præger mange af de økologiske producenter.
Sidste år vandt de økologiske sparkling tea-produkter helt ekstraordinært prisen ’Best New Product 2018’ i drikkevarekategorien. På daværende tidspunkt havde Copenhagen Sparkling Tea Company eksport til seks lande.
I dag er antallet vokset til 16, og flere interesserede markeder er sat på venteliste, beretter iværksætterne bag den danske eksportsucces.