Stille nordjyde runder 2 milliarder i omsætning
Den privatejede nordjyske mejerikoncern Nordex, der via Nordex Food har produktion og salg af hvide oste under mærker som Taverna, Akadia og Sütdiyari som et væsentligt forretningsben, rundede sidste år for første gang en årsomsætning på 2 mia. kr. efter en vækst på 265 mio. kr.
Fremgangen på ca. 15 pct. skyldes især mersalg af koncernens produkter på det engelske marked, står der i ledelsesberetningen i Nordex Holding-regnskabet.
Den store vækst hæver ikke overraskende også mejerikoncernens driftsresultat og årets resultat, der begge stiger med 17 mio. kr. til henholdsvis 54,7 mio. kr. og 41,8 mio. kr.
"Årets resultat er tilfredsstillende og bedre end forventet. Dette skyldes primært, at der igennem året har været fornuftige markedsbetingelser", skriver koncernledelsen anført af bestyrelsesformand Poul-Erik Markfoged og direktionens to personer Keld Houen Pedersen og Martin Aagaard Pedersen, der begge er medejere.
Nordex-koncernen tæller godt 400 medarbejdere og afsætter både produkter til detail og catering. Langt størstedelen sælges uden for Danmark. Herhjemme producerer Nordex oste på Nørager Mejeri.
Med salg til catering er mejerikoncernen også påvirket af coronasituationen, men nettopåvirkningen ventes at blive begrænset, da Nordex også oplever fremgang i detail, fremgår det af årsregnskabet.