Stigende papirpriser presser servietselskab
I disse grønne tider er forbrugerne meget opmærksomme på mængden og bæredygtigheden af de varer, de køber.
Det gælder også den internationale alt-til-bordet-virksomhed Duni, der sælger blandt andet lys, servietter og engangsservice. I årsrapporten for 2018 fremgår det også, at det er et udfordrende marked, virksomheden befinder sig i.
"Alle virksomheder må tage stilling til og håndtere tendenser og andre eksterne faktorer. I en verden i konstant forandring er man nødt til at tilpasse sig, når spillereglerne ændrer sig," indleder adm. direktør Johan Sundelin i rapporten sin beretning om et år, han beskriver som "udfordrende".
Duni løftede omsætningen med 340 mio. kr. til 3,44 mia. kr. Til gengæld faldt resultatet før skat fra 439 mio. svenske kr. til 328 mio. sek. - en nedgang på 111 mio. sek. eller 77,5 mio. danske kr.
Årsagen skal blandt andet findes i stigende priser på træmasse til det papir, Duni laver mange af sine produkter af. Ifølge Johan Sundelin var der i 2018 samme prisstigning som de foregående 10 år tilsammen.
Desuden har stigende energipriser også spillet en rolle; men topchefen forsikrer, at de forhøjede priser er implementeret i budgettet for 2019, lige som den svenske virksomhed har iværksat en ny vækststrategi frem til 2023.