Småt med social ansvarlighed under de danske juletræer
Danskerne er mindre optaget af børnearbejde og miljøhensyn end resten af Europa.
Når danskerne kaster sig ud i den årlige juleshopping, er den sociale ansvarlighed langt fra i højsædet. Det viser en ny Europæisk undersøgelse fra Deloitte.
Mens i gennemsnit 65 pct. af europæerne ikke køber produkter, der involverer børnearbejde, er det kun 53 pct. af danskerne, der svarer ja til udsagnet: ”Jeg køber ikke produkter, der involverer børnearbejde”.
Når det kommer til udsagnet ”Jeg køber ikke produkter, der er produceret under dårlige arbejdsforhold i udviklingslande”, svarer 44 pct. af danskerne ja, mens gennemsnittet i Europa er 57 pct.
59 pct. af europæerne siger ja til udsagnet ”Jeg undgår at købe produkter, der ikke er miljømæssigt bæredygtige”. Det gælder kun for 39 pct. af danskerne.
- Det kan godt være, at vi køber ulandskalendere og giver geder til Afrika, men derefter er det generelt småt med at omsætte ord til handling. I hvert fald viser nye tal, at det ikke er nemt at spore ansvarligheden under de danske juletræer, siger partner i Deloitte Helena Barton, der rådgiver virksomheder om risikostyring og samfundsansvar.
For nylig viste en Deloitte-undersøgelse, at 19 millioner mennesker i verden arbejder under slavelignende forhold. De varer, de producerer, kan sagtens ende under de danske juletræer, påpeger Helena Barton:
- Globale virksomheder har ofte et finmasket net af underleverandører spredt ud over hele verden. På trods af formelle kontrakter og opfølgende kontrolbesøg kan uansvarlige arbejdsforhold være svære at opdage. Dermed kan f.eks. elektronik og legetøj produceret af slaver eller børnearbejdere meget let ende under danskernes juletræer. Det ville faktisk være naivt at tro, at de ikke gør det, siger hun.
Deloittes årlige analyse af julehandlen gennemføres både i Danmark og i hele Europa. Mere end 14.000 forbrugere har deltaget i undersøgelsen, heraf 760 fra Danmark.
(hkh)
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand